Мінімізація ризиків за кримінальної відповідальності юридичної особи
Останнім часом активно обговорюється тематика введення в Україні кримінальної відповідальності для юридичних осіб. Закон № 314- VII "Про внесення змін до деяких законодавчих АКТІВ України щодо виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України стосовно відповідальності юридичних осіб", пройшов тернистий шлях від створення до набрання чинності. Він прийнятий 23 травня 2013, всупереч невдоволенню багатьох представників бізнесу, юристів та інших експертів. Закон набуде чинності з 1 вересня 2014 року.
Завдяки нововведенням юридична особа стає повноцінним учасником кримінального провадження і буде нести кримінальну відповідальність за дії, вчинені від імені і в його інтересах фізичною особою.
Законом передбачена відповідальність юридичних осіб за наступні вчинені правопорушення:
|
Правопорушення, за які передбачена відповідальність юридичних осіб, закріплені в КК, але, на жаль не закріплено, яким чином будуть зв'язуватися дії представника підприємства - безпосередньо з дією підприємства. Сьогодні відсутні регламентовані ознаки, які можуть свідчити про те, що кримінальне правопорушення скоєно саме в інтересах юридичної особи. А значить, цей аспект мабуть стане найбільш спірним у судовій практиці.
До юридичних осіб можуть застосовуватися такі заходи кримінально - правового характеру:
|
Зазначені вище заходи кримінально - правового характеру можуть бути застосовані судом не до всіх юридичних осіб. Відповідальність не передбачається у державних органів, органів влади АР Крим, органів місцевого самоврядування, організацій, створених ними в установленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно держбюджету або місцевого бюджету, фондів загальнообов'язкового державного соцстрахування, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, а також міжнародних організацій.
Не можна залишити без уваги такі факти. З одного боку - Закон прийнято у відповідь на вимогу Євросоюзу, привести наше законодавство у відповідність з міжнародними нормами у сфері протидії корупції, тероризму, відмивання грошей. З іншого боку - частина можливих суб'єктів корупційних злочинів, а саме органи влади звільнені від цієї відповідальності. З третього боку - міжнародні норми не вимагають будь-яких кримінальних санкцій щодо юридичних осіб. Тоді закономірно виникає питання: яка саме мета переслідувалася у прийнятті даного Закону?
Аналізуючи види заходів кримінально - правового характеру, напрошується висновок, що зберігається невиправдана тенденція до криміналізації правопорушень. За поширені правопорушення (хабар, легалізація доходів ) передбачений штраф. Домогтися тих же результатів можна було шляхом посилення адміністративної відповідальності, без впровадження нового інституту в затверджених масштабах. При цьому залучення до адміністративної відповідальності, зменшує ризики порушення прав юридичної особи під час досудового розслідування. Поки неясно, як буде проводитися досудове розслідування по юридичних особах, які процесуальні заходи будуть до них застосовуватися, які процесуальні права і обов'язки у сторін. Поки виникають одні питання:
- які повноваження будуть мати органи досудового слідства; як це вплине на можливість здійснення господарської діяльності підприємства;
- як буде відновлюватися «репутація» компанії у разі встановлення відсутності підстав для притягнення юридичної особи до відповідальності.
Оскільки кримінальне провадження стосовно юридичної особи здійснюватиметься спільно з виробництвом по фізичній особі, підслідність справ з юридичних осіб не буде відокремленою. Відповідно, саме від кваліфікації рядових слідчих залежатиме, чи перетвориться даний інститут в новий інструмент впливу на бізнес. У новому Законі відстежується ряд нестиковок, недоробок і неузгодженостей. Без внесення поправок, Закон можна перетворити на інструмент зловживань, використовуючи для цього правоохоронні органи. При бажанні, він може стати новим механізмом перерозподілу бізнесу.
Хочеться відзначити, що в Україні на сьогодні вже прийнятий і діє ряд законів, які передбачають покарання для юридичних осіб за порушення податкового, митного та іншого законодавства. Чому б не вдосконалювати чинні? Впровадження нового юридичного інституту може привести до посилювання корумпованості, шахрайства та нового витка рейдерства. Це незмінно спричинить падіння авторитету України на міжнародному рівні, відтоку капіталу, зменшенню інвестицій та ін.
Нам залишається поки одне - сподіватися, що до вересня 2014 картина прояснитися, деталі конкретизуються, і Закон не стане черговим ляпасом бізнесу.
Але мабуть, однією надією ситий не будеш. Власникам бізнесу вже сьогодні варто почати готуватися до майбутніх змін.
Що можна зробити сьогодні, щоб мінімізувати ризики за кримінальної відповідальності юридичної особи? Ми рекомендуємо:
|
Праця не виявиться зайвим, якщо звернутися до фахівців, які мають відповідний досвід для виконання даних процедур. У результаті, Ви можете бути «приємно здивовані» дізнавшись, що у компанії в реєстраційних документах значиться представник, який давно звільнився. У такому випадку, Вам доведеться внести зміни до реєстраційних документів.
Не відкладайте в довгий ящик те, що можна зробити сьогодні.
Аудитор компанії «Аудит. Бухгалтерія. Аутсорсинг»