Мінімізація ризиків за кримінальної відповідальності юридичної особи

Останнім часом активно обговорюється тематика введення в Україні кримінальної відповідальності для юридичних осіб. Закон № 314- VII "Про внесення змін до деяких законодавчих АКТІВ України щодо виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України стосовно відповідальності юридичних осіб", пройшов тернистий шлях від створення до набрання чинності. Він прийнятий 23 травня 2013, всупереч невдоволенню багатьох представників бізнесу, юристів та інших експертів. Закон набуде чинності з 1 вересня 2014 року.

Завдяки нововведенням юридична особа стає повноцінним учасником кримінального провадження і буде нести кримінальну відповідальність за дії, вчинені від імені і в його інтересах фізичною особою.

        Законом передбачена відповідальність юридичних осіб за наступні вчинені правопорушення:

  • легалізацію (відмивання ) доходів, одержаних злочинним шляхом ( ст. 209 Кримінального Кодексу України ( далі КК));
  • фінансування тероризму, терористичний акт або втягнення, заклики до вчинення такого, створення терористичної групи чи терористичної організації ( ст. 258-258-5 КК);
  • використання коштів, здобутих від незаконного обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів, отруйних чи сильнодіючих речовин, лікарських засобів ( ст. 306 КК);
  • одержання хабара, незаконне збагачення, комерційний підкуп службової особи або особи, яка надає публічні послуги, пропозиція або дача хабара, зловживання впливом ( ст. 368-369-2 КК).

Правопорушення, за які передбачена відповідальність юридичних осіб, закріплені в КК, але, на жаль не закріплено, яким чином будуть зв'язуватися дії представника підприємства - безпосередньо з дією підприємства. Сьогодні відсутні регламентовані ознаки, які можуть свідчити про те, що кримінальне правопорушення скоєно саме в інтересах юридичної особи. А значить, цей аспект мабуть стане найбільш спірним у судовій практиці.

         До юридичних осіб можуть застосовуватися такі заходи кримінально - правового характеру:

  • штраф у розмірі від 5 до 75 тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян; конфіскація майна;
  • ліквідація юридичної особи, у разі вчинення злочинів, передбачених ст.258 - 258- 5 КК.
  •  

Зазначені вище заходи кримінально - правового характеру можуть бути застосовані судом не до всіх юридичних осіб. Відповідальність не передбачається у державних органів, органів влади АР Крим, органів місцевого самоврядування, організацій, створених ними в установленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно держбюджету або місцевого бюджету, фондів загальнообов'язкового державного соцстрахування, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, а також міжнародних організацій.

Не можна залишити без уваги такі факти. З одного боку - Закон прийнято у відповідь на вимогу Євросоюзу, привести наше законодавство у відповідність з міжнародними нормами у сфері протидії корупції, тероризму, відмивання грошей. З іншого боку - частина можливих суб'єктів корупційних злочинів, а саме органи влади звільнені від цієї відповідальності. З третього боку - міжнародні норми не вимагають будь-яких кримінальних санкцій щодо юридичних осіб. Тоді закономірно виникає питання: яка саме мета переслідувалася у прийнятті даного Закону?

Аналізуючи види заходів кримінально - правового характеру, напрошується висновок, що зберігається невиправдана тенденція до криміналізації правопорушень. За поширені правопорушення (хабар, легалізація доходів ) передбачений штраф. Домогтися тих же результатів можна було шляхом посилення адміністративної відповідальності, без впровадження нового інституту в затверджених масштабах. При цьому залучення до адміністративної відповідальності, зменшує ризики порушення прав юридичної особи під час досудового розслідування. Поки неясно, як буде проводитися досудове розслідування по юридичних особах, які процесуальні заходи будуть до них застосовуватися, які процесуальні права і обов'язки у сторін. Поки виникають одні питання:

  • які повноваження будуть мати органи досудового слідства; як це вплине на можливість здійснення господарської діяльності підприємства;
  • як буде відновлюватися «репутація» компанії у разі встановлення відсутності підстав для притягнення юридичної особи до відповідальності.

Оскільки кримінальне провадження стосовно юридичної особи здійснюватиметься спільно з виробництвом по фізичній особі, підслідність справ з юридичних осіб не буде відокремленою. Відповідно, саме від кваліфікації рядових слідчих залежатиме, чи перетвориться даний інститут в новий інструмент впливу на бізнес. У новому Законі відстежується ряд нестиковок, недоробок і неузгодженостей. Без внесення поправок, Закон можна перетворити на інструмент зловживань, використовуючи для цього правоохоронні органи. При бажанні, він може стати новим механізмом перерозподілу бізнесу.

Хочеться відзначити, що в Україні на сьогодні вже прийнятий і діє ряд законів, які передбачають покарання для юридичних осіб за порушення податкового, митного та іншого законодавства. Чому б не вдосконалювати чинні? Впровадження нового юридичного інституту може привести до посилювання корумпованості, шахрайства та нового витка рейдерства. Це незмінно спричинить падіння авторитету України на міжнародному рівні, відтоку капіталу, зменшенню інвестицій та ін.

Нам залишається поки одне - сподіватися, що до вересня 2014 картина прояснитися, деталі конкретизуються, і Закон не стане черговим ляпасом бізнесу.

Але мабуть, однією надією ситий не будеш. Власникам бізнесу вже сьогодні варто почати готуватися до майбутніх змін.     

        Що можна зробити сьогодні, щоб мінімізувати ризики за кримінальної відповідальності юридичної особи? Ми рекомендуємо:

  • провести аудит наявності представників свого юридичної особи ( встановити наявність і склад представників компанії, список виданих довіреностей і термін їх дії);
  • вивчити юридичну підставу і межі повноважень представників підприємства (наприклад : перевірити наявність довіреностей, обсяг повноважень довіреної представника ( лей ) за статутом );
  • виконати аналіз доцільності наявності представників юридичної особи;
  • провести аудит документообігу, з метою перевірки наявності контролю над діями, виконуваними представниками юридичної особи ( як здійснюється діловодство документації або дій виконуваних представниками ).
  •  

Праця не виявиться зайвим, якщо звернутися до фахівців, які мають відповідний досвід для виконання даних процедур. У результаті, Ви можете бути «приємно здивовані» дізнавшись, що у компанії в реєстраційних документах значиться представник, який давно звільнився. У такому випадку, Вам доведеться внести зміни до реєстраційних документів.

Не відкладайте в довгий ящик те, що можна зробити сьогодні.

Аудитор компанії «Аудит. Бухгалтерія. Аутсорсинг»

Вербицька Л.М.

Останні новини
Звітність по КІК, або звітність власників по Контр...
Звітність по КІК, або звітність власників по Контрольованим Іноземним Компаніям (КІК)

Звітність по КІК, або звітність власників по Контрольованим Іноземним Компаніям [ ... ]

Який штраф Вас чекає якщо не подати декларації про...
Який штраф Вас чекає якщо не подати декларації про доходи?

Який штраф, якщо не подати декларації про доходи?! Податкова декларація подаєтьс [ ... ]

Перереєстрація ПРРО, як здійснити?...
Перереєстрація ПРРО, як здійснити?

Перереєстрація ПРРО! Як інформує ДПС, відповідно до п. 8 розділу II Порядку реєстр [ ... ]

Календар платника єдиного податку та ЄСВ на 2022 р...
Календар платника єдиного податку та ЄСВ на 2022 рік!

Ставки і терміни сплати ЄСВ, та єдиного податку в 2022 роціsp;]

Зміни в проведенні податкових перевірок з 2022 рок...
Зміни в проведенні податкових перевірок з 2022 року!

Зміни в проведенні податкових перевірок! ДПС повідомили, що Законом України від  [ ... ]

Коли не потрібно застосовувати РРО?...
Коли не потрібно застосовувати РРО?

Коли не потрібно РРО! Відповідно з пунктом 14 ст. 9 Закону України від 06.07.1995 р. №265/9 [ ... ]

Вітаємо з Новим Роком та Різдвом Христовим!...
Вітаємо з Новим Роком та Різдвом Христовим!

Щиро вітаємо Вас з Новим 2022 роком та Різдвом Христовим! bsp;... ]

Порядок ведення товарного обліку для ФОП!...
Порядок ведення товарного обліку для ФОП!

Порядок ведення товарного обліку! Порядок набирає чинності через 10 днів з дня йо [ ... ]

ПРРО та як його вибрати?
ПРРО та як його вибрати?

ПРРО та як його вибрати? ПРРО є програмним реєстратором розрахункових операцій,  [ ... ]

Популярні публікації
Які наслідки, якщо відсутні первинні документи при...
Які наслідки, якщо відсутні первинні документи при перевірці за місцем реалізації товарів?

Штрафи за відсутність первинних документів! Відповідно частини другої t19" target="_blank" rel="noindex">статті 19  [ ... ]

Календар платника єдиного податку та ЄСВ на 2022 р...
Календар платника єдиного податку та ЄСВ на 2022 рік!

Ставки і терміни сплати ЄСВ, та єдиного податку в 2022 роціsp;]

Декларація ПДВ-2021 всі нюанси заповнення...
Декларація ПДВ-2021 всі нюанси заповнення

Декларація ПДВ-2021! Процес заповнення декларації з ПДВ в Україні пов'язаний з мак [ ... ]

Як правильно вести Головну книгу?...
Як правильно вести Головну книгу?

Як вести Головну книгу? 21 липня 2021 року Міністерство фінансів України видало нак [ ... ]

Строки давності для застосування штрафів!...
Строки давності для застосування штрафів!

Строки давності штрафів! Граничним строком застосування штрафних санкцій (штра [ ... ]

Заповнення нульової декларації з ПДВ 2021!...
Заповнення нульової декларації з ПДВ 2021!

Нульова декларація з ПДВ 2021! З початку весни поточного року вступили в силу онов [ ... ]

Штрафи за трудовим законодавством 2021!...
Штрафи за трудовим законодавством 2021!

Штрафи за трудовим законодавством На законодавчому рівні в Україні від мінімал [ ... ]

Штрафи за неофіційне працевлаштування працівників!...
Штрафи за неофіційне працевлаштування працівників!

Штрафи за тіньових працівників! Держпраці розповідає, що заходи до притягнення  [ ... ]

Україна Єдиний податок 2021 рік!...
Україна Єдиний податок 2021 рік!

Загальна система для ФОП у 2021 році! В даній статті, ми наочно покажемо та розпові [ ... ]