Питання та відповіді для фіз.осіб

Відповіді на питання підприємців


На даній сторінці зібрані питання які часто задаються підприємцями при веденні своєї господарської діяльності.
Сторінка надає відповіді, на питання бухобліку для Фіз.Осіб (ведення бухгалтерії підприємця), реєстрації та закриття, звітності, питання з ведення книги доходів і витрат, трудових відносин з найманими працівниками та багато інших питань і відповідей ... Читайте, якщо Вас цікавить відповідь на яке - небудь питання. Ми з радістю надамо консультацію з підприємницької діяльності. Ви можете написати нам або зателефонувати.

Тут зібрані загальні питання які можуть цікавити підприємця. Відповіді на тему ведення бухгалтерського обліку підприємця дивіться тут.

 

 

1 Реєстрація, реєстраційні та інші первинні документи підприємця

  1. Вилучення податковою службою оригіналів документів
  2. Наявність документів у підприємця
  3. Наявність печатки у підприємця (ФОП)
  4. Зберігання або знищення Книги підприємця
  5. Повторна реєстрація підприємця після закриття
  6. Як зареєструватися підприємцем
  7. Документи, необхідні для реєстрації підприємця
  8. Відкриття розрахункового рахунку підприємцем
  9. Сплата авансових внесків з податку на доходи новозареєстрованим підприємцем
  10. Мінімальний термін реєстрації підприємця
  11. Реєстрація спільної діяльності ФОП
  12. Як підприємцю отримати інвестиції
 

 

2 Заповнення, виправлення і подання звітності підприємця

  1. Термін подачі декларації підприємцями на загальній системі оподаткування
  2. Термін подачі декларації платниками єдиного податку
  3. Відповідальність підприємця
  4. Заповнення декларації підприємця на єдиному податку
  5. Заповнення декларації платника єдиного податку, види діяльності (КВЕДи)
  6. Загальні принципи заповнення декларації «єдинника»
  7. Відмова в прийомі декларації підприємця з прочерками (порожній звітності)
  8. Зміна адреси підприємцем. Здача звітності в перший звітний період після зміни адреси
  9. Здача звіту за формою 1ДФ при придбанні товару чи послуги одним підприємцем у іншого
  10. Надання в податкову службу звіту за ф. 1ДФ за наявності найманих працівників
  11. Термін подачі звітності підприємцем на загальній системі оподаткування
  12. Виправлення помилок у звітності підприємця
 

3 Ведення книги підприємця

  1. Реєстрація Книги обліку доходів підприємця, платника єдиного податку
  2. Заповнення Книги обліку доходів підприємця на єдиному податку
  3. Ведення Книги обліку доходів на єдиному податку
  4. Ведення Книги обліку доходів підприємців в електронній формі
  5. Заповнення книги обліку підприємця
  6. Пропажа Книги обліку доходів підприємця
  7. Ведення Книги обліку доходів підприємцями третьої і п'ятої групи на єдиному податку
  8. Реєстрація Книг обліку доходів на найманих працівників підприємця
  9. Виправлення помилок у Книзі обліку доходів підприємців
  10. Заповнення Книги обліку доходів підприємця на єдиному податку
  11. Виплата заробітної плати підприємцем з торговельної виручки
  12. Де взяти книгу підприємця
  13. Перенос даних зі старої Книги підприємця в Книгу нового зразка
  14. Штрафи за неведення або неналежне ведення Книги
 
 

4 Податки, розрахунки з бюджетом, інші розрахунки підприємця

  1. Термін сплати єдиного податку
  2. Обов'язковість наявності розрахункового рахунку у підприємця
  3. Розрахунок між підприємцями на єдиному податку, бартер, взаємозалік
  4. Звірка розрахунків з податковою службою
  5. Включення в дохід кредиторської заборгованості зі строком давності
  6. Відображення в доходах суми кредиторської заборгованості зі строком позовної давності
  7. Штрафи за виправлення помилок у звіті за ф. 1ДФ
  8. Сплата податків у місяці реєстрації підприємця
  9. Сплата податків за відсутності грошей на розрахунковому рахунку
  10. У податкового інспектора немає питань, чи все в порядку у підприємця
  11. Терміни сплати авансових внесків підприємцями на загальній системі оподаткування
  12. Порядок зменшення розміру авансових внесків на загальній системі оподаткування
  13. Платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну сплату податків з вини банку
 
 

5 Перехід підприємця з групи в групу, зміна системи оподаткування

  1. Перехід на спрощену систему оподаткування (єдиний податок)
  2. Одночасне перебування підприємця на загальній системі оподаткування та на єдиному податку
  3. Надання послуг підприємцем юридичній особі і перехід на загальну систему оподаткування
  4. Обов'язковий перехід підприємця на ставку 3% після перевищення обороту 300 тис. грн
  5. Зміна підприємцем на єдиному податку групи платника єдиного податку
  6. Перехід підприємця зі спрощеної системи оподаткування на загальну систему
  7. Сплата авансових внесків при переході на єдиний податок
  8. Подання звітності при переході на єдиний податок
  9. Добровільний перехід між групами підприємців на єдиному податку
  10. Перехід з єдиного податку на загальну систему
  11. Добровільна реєстрація підприємця платником ПДВ
  12. Як рахувати дохід при отриманні грошей на єдиному податку за відвантажений товар на загальній системі
 

 

6 Трудові відносини. Наймані працівники підприємця

  1. Працевлаштування до підприємця на роботу
  2. Запис у трудову книжку підприємця
  3. Строки виплати заробітної плати підприємцем
  4. Розірвання трудового договору без згоди працівника
  5. Тривалість відпустки найманого працівника без збереження заробітної плати
  6. Відсутність зарплатної відомість підприємців
  7. Трудовий договір підприємця з сумісником
  8. Трудовий договір на випробувальному терміні
  9. Внесення змін до трудового договору
  10. Штраф за відсутність штатного розпису
  11. Табель обліку робочого часу
  12. Табель обліку робочого часу при роботі на 0,5 ставки
 

7 Перевірки і звітність підприємців

  1. Дохід підприємця, який надає послуги за агентськими договорами
  2. Штрафи за несвоєчасну сплату єдиного податку
  3. Документальна позапланова перевірка при ліквідації підприємця
  4. Терміни перевірок підприємців
  5. Документи, які мають пред'явити перевіряючі перед початком податкової перевірки
  6. Попередження підприємця при фактичній перевірці
  7. Відмова у допуску до перевірки співробітників податкової служби
  8. Передача документів на перевірку
  9. Звітність при виході у декрет
  10. Оскарження акта перевірки підприємця
  11. Електронна податкова перевірка
  12. Допуск до перевірки за наявності помилки в направленні на перевірку
 

 

8 Єдиний соціальний внесок (ЄСВ)

  1. Сплата єдиного соціального внеску ЄСВ до Пенсійного фонду
  2. Сплата єдиного соціального внеску підприємцями на загальній та спрощеній системі оподаткування
  3. Несвоєчасна оплата ЄСВ через відсутність грошей
  4. Несвоєчасна оплата ЄСВ через банк
  5. ЄСВ на загальній системі за відсутності діяльності
  6. Сплата ЄСВ пенсіонерами
  7. Сплата ЄСВ при здачі майна в оренду
  8. Ставка ЄСВ на лікарняні
  9. Вручення вимоги щодо сплати недоїмки з ЄСВ
  10. Термін сплати недоїмки з ЄСВ
  11. Порядок зарахування внесків ЄСВ
 

9 Військовий збір

  1. Номер рахунку для сплати військового збору в Києві
  2. Військовий збір на спрощеній системі оподаткування
  3. Звітність по військовому збору
  4. Військовий збір з відсотків по депозитам
  5. Військовий збір з спадщини
 
Прочие вопросы-ответы 

10 Інші питання-відповіді

  1. Принципи та порядок визнання витрат підприємцями на єдиному податку
  2. Ліквідація (закриття) підприємця
  3. Що не включається до доходу підприємця на єдиному податку
  4. Відповідальність підприємця за надання послуг підприємству на загальній системі оподаткування
  5. Гранична сума розрахунків готівкою
  6. Визначення доходу при отриманні виручки в іноземній валюті
  7. Відпустка підприємця в різних місцях
  8. Чи зобов'язаний ФОП на загальній системі мати первинні документи
  9. Сплата податків за рахунок власних коштів
  10. Розшифровка абревіатури СПД та ФОП

 

1. Реєстрація, реєстраційні та інші первинні документи підприємця.

1.1 Вилучення податковою службою оригіналів документів.

Питання. Чи можуть вимагати співробітники податкової служби у підприємця надати оригінали документів?

Відповідь на питання. Під час проведення перевірок органам ДПС дозволено виконувати завірені платником копії документів, які свідчать про порушення вимог податкового законодавства (ст. 20.1 Податкового Кодексу України, далі ПКУ). До таких документів відповідно до ст. 85. 4 ПКУ відносять фінансово-господарські, бухгалтерські та інші документи, що вказують на приховування (заниження) об'єктів оподаткування, несплату податків, зборів, обов'язкових платежів.

 

1.2 Наявність документів у підприємця.

Питання. Які документи повинні бути у підприємця?

Відповідь на питання. Згідно зі ст. 177. 10 Податкового кодексу: «Фізичні особи - підприємці зобов'язані вести Книгу обліку доходів і витрат та мати підтверджуючі документи походження товару». Ця вимога поширюється тільки на підприємців на загальній системі оподаткування.

Згідно зі ст. 44 Податкового кодексу всі суб'єкти господарювання (підприємці до них відносяться) зобов'язані вести облік доходів і витрат «на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством». Стаття стосується всіх без винятку підприємців (у тому числі «єдинників»). Підприємці на єдиному податку не зобов'язані вести бухгалтерський облік і надавати фінансову звітність, але вони зобов'язані мати в наявності первинні документи, що підтверджують витрати, без внесення в регістри або відображення в обліку.

1.3 Наявність друку у підприємця (ФОП).

Питання. Чи обов'язково ФОП мати печатку?

Відповідь на питання. Печатка виготовляється підприємцем за власним рішенням.

1.4 Зберігання або знищення Книги підприємця.

Питання. Як вчинити з книгою підприємця, якщо вона повністю заповнена?

Відповідь на питання. Повністю заповнену книгу підприємець зобов'язаний зберігати протягом трьох років (1095 днів) з дня останнього запису в книзі. Спеціальне місце зберігання не передбачено, але вона повинна бути в будь-який момент надана на перевірку за вимогою.

1.6 Повторна реєстрація підприємця після закриття.

Питання. Чи може фізична особа знятися з реєстрації як приватного підприємця і потім знову зареєструватися ? Якщо так, то чи є обмеження по термінах ?

Відповідь на питання. Обмежень щодо припинення та повторної реєстрації підприємницької діяльності не існує. Підприємець може припинити діяльність і повторно зареєструватися підприємцем. Головне, щоб їм не порушувалося законодавство і порядок постановки і зняття з обліку як підприємця.

1.7 Як зареєструватися підприємцем.

Питання. Як зареєструватися підприємцем?

Відповідь на питання. Реєстрацію підприємця можна розділити на наступні етапи:

  • Вибір видів економічної діяльності згідно з класифікатором України 2010 р. Від виду діяльності залежить необхідність оформлення патентів і ліцензій, внесення необхідної інформації до реєстраційних документів ;
  • Державна реєстрація підприємця (ФОП, СПД) в державній адміністрації району за місцем прописки фізичної особи. Орган реєстрації (адміністрація) самостійно повідомляє про реєстрацію підприємця у Міндоходов (податкову службу). З адміністрації підприємець отримує Виписку, в якій зазначаються дані про реєстрацію в Міндоходов. Підприємець самостійно не реєструється в Пенсійному фонді і Міндоходов (відвідувати податкову службу або фонд підприємцю не потрібно) ;
  • Виготовлення печатки (за бажанням підприємця);
  • Відкриття розрахункового рахунку в банку (за бажанням підприємця). Наявність розрахункового рахунку у підприємця не обов'язково.

Детальніше про реєстрацію ФОП дізнайтесь у статті "Як самостійно зареєструвати ФОП".

1.8 Документи, необхідні для реєстрації підприємця.

Питання. Які документи потрібні для реєстрації підприємця?

Відповідь на питання. Документи, які необхідні для реєстрації підприємця (СПД, ФОП):

  • заповнена реєстраційна заява на проведення державної реєстрації фізичної особи — підприємця;
  • ідентифікаційний код;
  • паспорт.

1.9 Відкриття розрахункового рахунку підприємцем.

Питання. Чи може підприємець не відкривати розрахунковий рахунок?

Відповідь на питання. Підприємець має право не відкривати розрахунковий рахунок, працювати виключно за готівкові кошти. У законодавстві не передбачена норма обов'язкової наявності у підприємця розрахункового рахунку, на відміну від юридичних осіб, для яких наявність рахунку передбачено Господарським Кодексом України.

1.10 Сплата авансових внесків з податку на доходи новозареєстрованим підприємцем.

Питання. У 1 кварталі 2015 р. я зареєструвався підприємцем на загальній системі оподаткування. Коли я зобов'язаний почати платити авансові внески з податку на доходи ?

Відповідь на питання. Вперше авансовий внесок з податку на доходи фізичних осіб Ви повинні сплатити в наступному звітному періоді (в 2 кварталі 2015 р.). Суму авансу податку на доходи Ви повинні визначити в декларації за 1 квартал 2015

1.11 Мінімальний термін реєстрації підприємця.

Питання. Який мінімальний термін реєстрації підприємця?

Відповідь на питання. Підприємця можна зареєструвати за 2-3 дні, за умови, що обрані види діяльності ФОП, оформлена довіреність (при необхідності). Якщо підприємець планує отримувати свідоцтво платника єдиного податку, то термін збільшується на 10 робочих днів з моменту подачі заяви на отримання свідоцтва.

1.12 Реєстрація спільної діяльності ФОП.

Питання. Чи може підприємець зареєструвати бізнес спільно з іншою фізичною особою і здійснювати подальшу спільну діяльність?

Відповідь на питання. Фізична особа може реєструватися підприємцем тільки індивідуально від свого імені. Оформлення спільну діяльність між підприємцями не передбачено законодавством. Якщо він бажає когось залучити в свій бізнес, то може оформити така фізична особа найманим працівником, або укласти з ним договір на підставі Цивільного або Господарського Кодексів України.

1.13 Як підприємцю отримати інвестиції.

Питання. Як підприємцю отримати інвестиції?

Відповідь на питання. Якщо підприємцю недостатньо власних коштів для ведення бізнесу, він може отримати інвестиції у вигляді фінансової допомоги на поворотній або безповоротній основі. Інвестиції в статутний капітал (як для юридичних осіб), для підприємців законодавством не передбачено.

2.Заповнення, виправлення і подання звітності підприємця.

2.1 Термін подачі декларації підприємцями на загальній системі оподаткування.

Питання. Який термін подання декларації підприємцями на загальній системі оподаткування?

Відповідь на питання. Згідно з п. 49.18.5 ст.49 Податкового кодексу України підприємці на загальній системі оподаткування зазвичай здають звітність один раз на рік протягом 40 календарних днів після закінчення звітного року. Якщо протягом року у підприємця був перехід з єдиного податку, то декларація здається також за квартал, в якому підприємець перейшов на загальну систему оподаткування.

2.2 Термін подачі декларації платниками єдиного податку.

Питання. Як же встановлені строки подання податкової декларації для підприємців на єдиному податку?

Відповідь на питання. Податкові декларації подаються підприємцями 1 і 2 групи (починаючи з 2013 р.) протягом 60 календарних днів після закінчення звітного року, декларації підприємців 3 групи надаються в податкову службу протягом 40 календарних днів після закінчення звітного кварталу.

2.3 Відповідальність підприємця.

Питання. Чим обмежується відповідальність приватного підприємця?

Відповідь на питання. Підприємець відповідає за своїми зобов'язаннями всім своїм майном. Якщо підприємець володіє спільним майном (наприклад, сімейне майно), то стягнення боргу підприємця можливо за рахунок частки підприємця у спільному майні.

2.4 Заповнення декларації підприємця на єдиному податку.

Питання. У яких одиницях виміру заповнюється декларація платника єдиного податку - підприємця?

Відповідь на питання. Декларації платників єдиного податку юридичних осіб заповнюються в гривнях з копійками, декларації «єдинників» фізичних осіб - заповнюються в гривнях.

2.5 Заповнення декларації платника єдиного податку, види діяльності (КВЕДи).

Питання. Скільки видів діяльності потрібно вказувати в декларації платника єдиного податку?

Відповідь на питання. При заповненні декларації підприємці на єдиному податку вказують тільки ті види діяльності, якими фактично займалися у звітному періоді і за якими отримали дохід.

2.6 Загальні принципи заповнення декларації «єдинника».

Питання. Як умови необхідно дотримуватися підприємцю, щоб правильно скласти декларацію?

Відповідь на питання. При складанні декларації, насамперед, потрібно пам'ятати, що заповнити потрібно всі обов'язкові реквізити декларації, згідно зі ст. 48 Податкового Кодексу. Показники декларації повинні бути заповнені тільки на підставі книги обліку і первинних документів, наявних у підприємця. Декларація заповнюється наростаючим підсумком з початку року. Всі незаповнені рядки декларації повинні бути з прочерками. Всі рядки заповнюються без підчисток і виправлень. Декларацію підприємець підписує власноруч без використання факсиміле, за наявності печатки, обов'язково звіт скріплюється печаткою.

2.7 Відмова в прийомі декларації підприємця з прочерками (порожній звітності).

Питання. Як здати звіт, якщо в податковій службі у підприємця не прийняли декларацію з прочерками?

Відповідь на питання. Співробітники податкової служби зобов'язані прийняти звіт, заповнений відповідно до законодавства, навіть з прочерками. Якщо все ж таки звіт не прийняли, то його можна відправити поштою з доставкою не пізніше, ніж за 10 днів до закінчення терміну подання звітності.

2.8 Зміна адреси підприємцем. Здача звітності в перший звітний період після зміни адреси.

Питання. Який податковий (звітний) період вважається першим за новим місцем реєстрації підприємця платника єдиного податку при зміні податкової адреси?

Відповідь на питання. У разі зміни податкової адреси підприємцем першим податковим періодом за новою адресою визнається період, в якому подано до органу державної податкової служби заяву про зміну податкової адреси.

2.9 Здача звіту за формою 1ДФ при придбанні товару чи послуги одним підприємцем у іншого.

Питання. Чи зобов'язаний підприємець надавати в податкову службу звіт за ф. 1ДФ при виплаті доходу іншому підприємцю-платнику єдиного податку?

Відповідь на питання. У разі нарахування та виплати доходу одним підприємцем іншому підприємцю чи фізичній особі, підприємець вважається податковим агентом, а тому зобов'язаний надавати в податкову службу звіт за ф. 1ДФ. Ненадання звітності тягне за собою нарахування штрафних санкцій.

2.10 Надання в податкову службу звіту за ф. 1ДФ за наявності найманих працівників.

Питання. Чи зобов'язаний підприємець надавати в податкову службу звіт за ф. 1ДФ на найманих працівників?

Відповідь на питання. Підприємець вважається податковим агентом щодо власних найманих працівників. У разі нарахування та виплати найманим працівникам доходу, він зобов'язаний подавати звіт за ф. 1ДФ до податкової служби. Звіт надається в кожному випадку, коли підприємець виступає в ролі податкового агента, нараховує та виплачує доходи фізичним особам, в т.ч. підприємцям.

2.11 Термін подачі звітності підприємцем на загальній системі оподаткування.

Питання. Який термін подання звітності підприємцем на загальній системі оподаткування?

Відповідь на питання. Підприємець на загальній системі оподаткування повинен надавати звітність до податкової служби 1 раз на рік, за попередній звітний рік.

2.12 Виправлення помилок у звітності підприємця.

Питання. Як виправити помилку в декларації, яка надається підприємцем до податкової служби?

Відповідь на питання. Якщо помилка виявлена у звіті, який вже зданий в податкову службу, але термін здачі звітності не закінчився, то можливе надання виправленого звіту до закінчення терміну подання звітності. Для цього слід підготувати правильний звіт і вказати у відповідній клітинці декларації, що звіт не «звітний», а «новий звітний». При такому виправленні помилки ніякі штрафні санкції не передбачені.

Можлива ситуація, коли помилку виявлено у звіті, який зданий в податкову службу і термін подачі звітності закінчено. Тоді в податкову службу надається уточнена декларація. При цьому у відповідній клітинці вказується «уточнений звіт», із зазначенням - за який, період виправляється помилка.

3. Ведення книги підприємця.

3.1 Реєстрація Книги обліку доходів підприємця, платника єдиного податку.

Питання. За скільки днів у податковій службі реєструється книга обліку доходів підприємця-платника єдиного податку?

Відповідь на питання. Книга реєструється протягом двох робочих днів з дня подання книги і заяви про реєстрацію в податкову службу.

3.2 Заповнення Книги обліку доходів підприємця на єдиному податку.

Питання. Чи слід заповнювати Книгу обліку доходів, якщо протягом місяця діяльність відсутня?

Відповідь на питання. Якщо діяльність відсутня, Книга обліку доходів за цей період не заповнюється.

3.3 Ведення Книги обліку доходів на єдиному податку.

Питання. Чи обов'язково вести Книгу обліку доходів на єдиному податку?

Відповідь на питання. Підприємець на спрощеній системі оподаткування зобов'язаний вести книгу доходів. Книга реєструється незалежно від початку діяльності. Книга прошнуровується, скріплюється печаткою і передається на реєстрацію до органу податкової служби за місцем реєстрації підприємця. У книзі доходи відображаються сумарно щодня. Вона не заповнюється при відсутності діяльності.

3.4 Ведення Книги обліку доходів підприємців в електронній формі.

Питання. Чи можна Книгу обліку доходів підприємця вести в електронній формі?

Відповідь на питання. Книга обліку доходів підприємця ведеться вручну і електронна форма ведення законодавством не передбачена.

3.5 Заповнення книги обліку підприємця.

Питання. Як часто слід заповнювати книгу підприємця і коли виводити підсумкові суми?

Відповідь на питання. Книгу обліку доходів або Книгу обліку доходів і витрат треба заповнювати щодня при отриманні доходу. Якщо дохід не отримано, то в цей день книга не заповнюється, прочерки не вносяться. Запис у книзі за день пишеться загальною сумою сумарним підрахунком. Разом підраховуються у Книзі за місяць, квартал і рік.

Записи у Книзі виконуються розбірливо чорнилом темного кольору або кульковою ручкою. У разі внесення виправлень новий запис засвідчується підписом платника податку.

3.6 Утрата Книги обліку доходів підприємця.

Питання. Як вчинити підприємцю при втраті Книги обліку доходів або Книги обліку доходів і витрат підприємця?

Відповідь на питання. При втраті книги підприємець зобов'язаний: написати заяву про втрату або пропажу книги до органу внутрішніх справ і отримати документ, що підтверджує подачу заяви про втрату книги. Без цього документа нову книгу не зареєструють. Обов'язково протягом 5 днів після втрати книги - сповістити податкову службу про втрату. Після зареєструвати нову книгу обліку і відновити в ній записи.

3.7 Ведення Книги обліку доходів підприємцями третьої і п'ятої групи на єдиному податку.

Питання. Яку книгу ведуть підприємці третин і п'ятої групи?

Відповідь на питання. Згідно зі ст. 296 Податкового Кодексу України підприємці третин і п'ятої групи неплатники ПДВ ведуть Книгу обліку доходів, підприємці третин і п'ятої групи, що є платниками ПДВ ведуть Книгу обліку доходів і витрат.

3.8 Реєстрація Книг обліку доходів на найманих працівників підприємця.

Питання. Скільки книг обліку доходів потрібно реєструвати підприємцю, першої та другої групи за наявності найманих працівників?

Відповідь на питання. Незалежно від кількості найманих працівників, підприємець на єдиному податку будь-якої групи реєструє одну книгу доходів. У ній відбивається весь дохід, отриманий підприємцем і його найманими працівниками.

3.9 Виправлення помилок у Книзі обліку доходів підприємців.

Питання. Як виправити помилку платнику єдиного податку в книзі доходів?

Відповідь на питання. Будь-якого роду підчищення, затірки, виправлення коректором заборонені. Версії здійснюються шляхом закреслення помилкового запису таким чином, щоб закреслити інформацію можна було прочитати. Поруч з помилкою вноситься правильний запис, яка підтверджується підписом платника із зазначенням дати виправлення.

3.10 Заповнення Книги обліку доходів підприємця на єдиному податку.

Питання. Як заповнюється Книга обліку доходів підприємця на єдиному податку в гривнях або в гривнях з копійками?

Відповідь на питання. Книга обліку доходів (доходів і витрат) підприємця заповнюється в гривнях без копійок. У Порядку ведення цих книг прямо не вказано, але назва колонок свідчить про заповнення у гривнях.

3.11 Виплата заробітної плати підприємцем з торговельної виручки.

Питання. Чи має право підприємець виплачувати заробітну плату найманим працівникам з торговельної виручки?

Відповідь на питання. Підприємець має право використовувати виручку на погашення будь-якої заборгованості, яка виникає у нього в процесі господарської діяльності. Законодавством України встановлено, що погашення заборгованості по заробітній платі має бути в першу чергу.

3.13 Де взяти книгу підприємця?

Питання. Де я можу взяти Книгу підприємця?

Відповідь на питання. Книгу можна купити в спеціалізованих точках продажу. Потрібно самостійно пронумерувати і прошнурувати листи і віднести її на реєстрацію до Податкової служби.

3.14 Перенос даних зі старої Книги підприємця в Книгу нового зразка.

Питання. Чи необхідно підприємцю єдинаку переносити в нову Книгу дані з Книги старого зразка?

Відповідь на питання. Переносити дані з однієї книги в іншу не обов'язково, але якщо хтось переніс, то нічого страшного в цьому немає, так як це трохи спростило процедуру заповнення Декларації. Підприємці що не переносили ніяких даних в нову Книгу, а почали вести записи з дня реєстрації Книги в податковій, від цього не постраждають. Так як у порядку 1637 не передбачено вимоги перенесення даних зі старої Книги в нову.

3.15 Штрафи за неведення або неналежне ведення Книги.

Питання. Які штрафи загрожують підприємцю за неведення або неналежне ведення Книги?

Відповідь на питання. За неведення або неналежне ведення обліку доходів і витрат підприємця передбачено штраф у розмірі від 3 до 8 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Ст. 1 Указу Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.1995 р. № 436 / 95 передбачено, що у разі порушення фізичними особами норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України ( далі - НБУ), до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу за неоприбуткування (неповне та / або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.

Здавалося б, до чого тут оприбуткування готівки в касі до ведення Книги? Зв'язок прямий! Справа в тому, що згідно з п. 2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 1637, уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів ) та в повній сумі оприбутковуватися.

А згідно з п. 1.2 згаданого Положення, оприбуткування готівки - це «проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій».

4.Податки, розрахунки з бюджетом, інші розрахунки підприємця.

4.1 Термін сплати єдиного податку.

Питання. Який термін сплати єдиного податку підприємцем на спрощеній системі оподаткування?

Відповідь на питання. Платники єдиного податку першої і другої груп сплачують єдиний податок авансовим внеском не пізніше 20 числа (включно) поточного місяця. Платники третьої групи сплачують податок не пізніше 10 календарних днів після останнього дня подання податкової декларації за звітний квартал.

За бажанням платники єдиного податку можуть здійснити сплату єдиного податку авансовим внеском за кілька місяців або кварталів, але не більш як до кінця поточного звітного року.

4.2 Обов'язковість наявності розрахункового рахунку у підприємця.

Питання. Чи обов'язково приватному підприємцю відкривати рахунок у банку?

Відповідь на питання. Підприємець не зобов'язаний відкривати власний розрахунковий рахунок у банку. Він може здійснювати розрахунки в готівковій та безготівковій формі за своїм розсудом.

4.3 Розрахунок між підприємцями на єдиному податку, бартер, взаємозалік.

Питання. Фізична особа підприємець - «спрощенець» в рахунок заборгованості за отриманий товар розрахувався своєю продукцією. Чи не є це порушенням?

Відповідь на питання. Відповідно до Податкового Кодексу України, підприємці на єдиному податку зобов'язані здійснювати розрахунки тільки в грошовій формі шляхом готівкових або безготівкових розрахунків. Надання послуг або товару в якості розрахунку є товарообмінної операцією (бартером), яка заборонена на єдиному податку. Після здійснення подібної операції «єдинник» зобов'язаний перейти на загальну систему оподаткування з наступного звітного періоду.

4.4 Звірка розрахунків з податковою службою.

Питання. Як дізнатися про наявність переплати або заборгованості з єдиного податку?

Відповідь на питання. Для отримання інформації про стан розрахунків з бюджетом по єдиному податку, потрібно подати лист до податкової служби про отримання Акта звірки з податковою службою. За запитом підприємець в податковій службі отримає Акт звірки розрахунків, в якому буде вказана заборгованість або переплата за вказаною у запиті податку.

4.5 Включення до дохід кредиторської заборгованості зі строком давності.

Питання. Кому з підприємців потрібно включати в дохід кредиторську заборгованість з терміном позовної давності?

Відповідь на питання. Кредиторську заборгованість з терміном позовної давності вважають оподатковуваним доходом тільки для підприємців і підприємств - «єдинників»: 3 групи за ставкою 3% (платники ПДВ).

4.6 Відображення в доходах суми кредиторської заборгованості зі строком позовної давності.

Питання. Як відображати у доходах підприємця суму кредиторської заборгованості з терміном позовної давності?

Відповідь на питання. Кредиторську заборгованість з терміном позовної давності включають в дохід підприємці третьої групи - платники ПДВ. Суму доходу відображають у Книзі в колонці 6.

4.7 Штрафи за виправлення помилок у звіті за ф. 1ДФ.

Питання. Чи будуть штрафні санкції за виправлення помилки у формі № 1ДФ?

Відповідь на питання. Так, за виправлення може бути застосовано штраф у розмірі 510 грн.

4.8 Сплата податків у місяці реєстрації підприємця.

Питання. Я зареєструвався як підприємець у квітні 2015 р. і планую, подати заяву на єдиний податок з 3 кварталу 2015 р. на якій системі оподаткування я буду обкладатися податком до 1 липня 2015?

Відповідь на питання. Для підприємців передбачено тільки дві системи оподаткування: загальна та спрощена (єдиний податок). Т.к. підприємець отримає свідоцтво платника єдиного податку тільки з 3 кварталу 2015 р., то у 2 кварталі він буде підприємцем на загальній системі оподаткування.

4.9 Сплата податків за відсутності грошей на розрахунковому рахунку.

Питання. Як оплатити податок, якщо на рахунку підприємця відсутні гроші (недостатньо коштів)?

Відповідь на питання. За відсутності коштів на рахунку підприємця, оплатити податок можна в будь-якому відділенні банку безпосередньо до державного бюджету без поповнення рахунку власними коштами. При здійсненні платежу слід вказувати реквізити платника: прізвище, ім'я, по батькові та ідентифікаційний код.

4.10 У податкового інспектора немає питань, чи все в порядку у підприємця?

Питання. Що перевірятиме інспектор при ліквідації, якщо у мене все гаразд і за весь час діяльності у інспектора не було до мене запитань?

Відповідь на питання. Перевірку підприємця проводить не інспектор, а спеціальний відділ аудиту податкової служби. Інспектор не зобов'язаний при виявленні помилки повідомляти про неї підприємцю. Тому відсутність питань у інспектора не може свідчити про порядок в оподаткуванні. У 90% випадків підприємці дізнаються про свої помилки тільки при перевірці перед ліквідацією, коли виправити помилки практично неможливо.

4.11 Терміни сплати авансових внесків підприємцями на загальній системі оподаткування.

Питання. Які строки сплати авансових внесків податку з доходів на загальній системі оподаткування?

Відповідь на питання. Авансові внески на загальній системі оподаткування сплачуються підприємцями у розмірі 25% від загальної суми нарахованих авансових внесків на рік. Внески сплачуються до 15 березня, 15 травня, 15 серпня і 15 листопада.

4.12 Порядок зменшення розміру авансових внесків на загальній системі оподаткування.

Питання. Я підприємець на загальній системі оподаткування. У минулому році у мене була активна діяльність і згідно, поданої декларації за даними минулого року розраховані авансові внески з податку на доходи фізичних осіб на поточний рік. У цьому році я діяльність припинив. Чи можу я зменшити розмір авансових внесків з податку на доходи фізичних осіб?

Відповідь на питання. Фізичні особи - підприємці, які здійснюють діяльність на загальній системі оподаткування, мають право зменшити розмір авансових внесків з податку на доходи фізичних осіб у разі зменшення суми отриманого доходу за попередній календарний квартал поточного року більш ніж на 20% порівняно з розрахованою у декларації очікуваною сумою доходу.

Зменшення суми авансових внесків автоматично не відбувається, про це потрібно повідомити в орган податкової служби. Для цього подається до органу Міндоходов заява в довільній формі, в якій обов'язково вказується розрахунок зменшення суми авансового внеску і вказівка обставин, які призвели до зменшення доходу.

 4.13 Платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну сплату податків з вини банку.

Питання. Я сплатила єдиний податок, але він нарахований не вчасно, з затримкою в 3 дня, і це все з вини банку. Скажіть будь ласка, на кого лягає відповідальність за несвоєчасне перерахування, на мене чи на банк?

      Відповідь на питання. У разі якщо банк не вчасно або не в повному обсязі перерахував податки (платежі, збори), то штрафи до підприємства (підприємця) не застосовуються. Якщо така ситуація сталася, то платник податку повинен подати до податкового та пенсійного органу лист з копіями платіжних документів, що засвідчують факт їх своєчасного надання у відповідний банк. Якщо вина банківської установи доведена, то банк зобов'язаний сплатити пеню за кожний день прострочення, включаючи також день сплати, та штрафні санкції у розмірах які встановлені ПКУ.

5.Перехід підприємця з групи в групу, зміна системи оподаткування.

5.1 Перехід на спрощену систему оподаткування (єдиний податок).

Питання. Як підприємцю перейти на спрощену систему оподаткування?

Відповідь на питання. За 15 днів до початку періоду, з якого планується здійснення діяльності на спрощеній системі оподаткування, підприємець зобов'язаний подати заяву до Державної податкової служби (ДПС) про перехід на єдиний податок. Якщо підприємець тільки зареєструвався, то має право відразу подати заяву, не чекаючи наступного кварталу.

5.2 Одночасне перебування підприємця на загальній системі оподаткування та на єдиному податку.

Питання. Чи може фізична особа-підприємець одночасно бути на загальній системі та на єдиному податку?

Відповідь на питання. Підприємець має право на свій розсуд вибрати будь-яку систему оподаткування, якщо він відповідає умовам перебування на даній системі оподаткування. Одночасно дві системи оподаткування підприємець вибрати не має права.

5.3 Надання послуг підприємцем юридичній особі і перехід на загальну систему оподаткування.

Питання. Я підприємець «єдинник» другої групи надав послуги юридичній особі. Чи зобов'язаний я перейти на загальну систему оподаткування?

Відповідь на питання. Якщо послуга надана юридичній особі платнику єдиного податку, то змінювати систему оподаткування не потрібно. Якщо послуга надана підприємству на загальній системі оподаткування, то перехід обов'язковий.

5.4 Обов'язковий перехід підприємця на ставку 3% після перевищення обороту 1 млн. грн.

Питання. Я підприємець «єдинник» третьої групи за ставкою 5%. За шість місяців обсяг моєї реалізації товару перевищив 1 млн. грн. Чи зобов'язаний я перейти на ставку 3% і стати платником ПДВ?

Відповідь на питання. Платник єдиного податку не зобов'язаний ставати платником ПДВ при перевищенні обороту 1 млн. грн. Стати платником він може добровільно.

5.5 Зміна підприємцем на єдиному податку групи платника єдиного податку.

Питання. Чи може підприємець «єдинник» перейти з групи в групу серед кварталу?

Відповідь на питання. Перехід з групи в групу посеред кварталу законодавством не передбачений. Робота в іншій групі можлива тільки з початку нового кварталу, якщо попередньо подано заяву про зміну групи за умови відповідності підприємця вимогам обраної групи.

5.6 Перехід підприємця зі спрощеної системи оподаткування на загальну систему.

Питання. Якщо товар відвантажено підприємцем під час перебування на спрощеній системі оподаткування, а кошти від продажу отримано на загальній системі. Чи оподатковується дохід підприємця на загальній системі оподаткування?

Відповідь на питання. Оскільки на єдиному податку без отримання коштів дохід у підприємця відсутня, то при отриманні коштів на загальній системі оподаткування операція повинна бути включена до оподатковуваного доходу підприємця.

5.7 Сплата авансових внесків при переході на єдиний податок.

Питання. В 1 кварталі 2015 р. я був підприємцем на загальній системі оподаткування та сплачував авансові внески з податку на доходи. З 2 квартал 2015 р. я став єдинником. Чи можу я припинити сплату авансових внесків?

Відповідь на питання. Авансові внески з податку на доходи платять тільки підприємці на загальній системі оподаткування. З моменту переходу на спрощену систему оподаткування, підприємець сплачує єдиний податок і не сплачує авансові внески з податку на доходи.

5.8 Подання звітності при переході на єдиний податок.

Питання. Фізособа -підприємець в 2014 році був в третій групі єдинників, в 2015 перейшов в 2 групу. Коли і в які терміни йому необхідно подавати декларацію єдинника ?

Відповідь на питання. Податковим ( звітним) періодом для платників єдиного податку першої і другої груп є календарний рік (п. 294.1 ПКУ). Після переходу з третьої в другу групу Вам потрібно звітувати за результатами 2015 року. Згідно із законодавством, річна звітність повинна бути подана до 1 березня 2016 ( п. 49.18.3 ПКУ).

5.9 Добровільний перехід між групами підприємців на єдиному податку.

Питання. Чи можу я - платник єдиного податку у добровільному порядку перейти з 3 групи у 2 групу ?

Відповідь на питання. Пп.298.1.5 ПКУ дозволяє перехід з однієї групи єдинника в іншу групу за бажанням підприємця. Раніше механізм зміни групи передбачав перехід тільки в примусовому порядку. Сьогодні перехід дозволений як у вищу групу, так і в нижчу. Обов'язкова умова при переході - дотримання вимог ПКУ для групи. Платник податків для зміни групи повинен подати заяву не пізніше, ніж за 15 днів та початку кварталу.

5.10 Перехід з єдиного податку на загальну систему.

Питання. Як перейти з єдиного податку на загальну систему оподаткування?

Відповідь на питання. Для переходу на загальну систему оподаткування з єдиного податку достатньо подати заяву про добровільне анулювання свідоцтва і здати свідоцтво єдинника до податкового органу.

5.11 Добровільна реєстрація підприємця платником ПДВ.

Питання. Коли підприємець може стати платником ПДВ?

Відповідь на питання. Якщо підприємець перебуває на загальній системі оподаткування, то він зобов'язаний зареєструватися платником ПДВ при досягненні доходу в розмірі 1 млн. грн. за календарний рік. Якщо перевищення зазначеного ліміту у підприємця немає, то він може стати платником ПДВ добровільно.

Для платника єдиного податку обов'язок стати платником ПДВ передбачена тільки тоді, коли він обирає ставку оподаткування єдиного податку з ПДВ (3% з ПДВ).

5.12 Як рахувати дохід при отриманні грошей на єдиному податку за відвантажений товар на загальній системі.

Питання. Як рахувати дохід при отриманні оплати на єдиному податку за відвантажений товар на загальній системі оподаткування?

Відповідь на питання. При відвантаженні товару на загальній системі оподаткування підприємець включає в дохід суму реалізації з відвантаження. При отриманні оплати на єдиному податку підприємець не включає суму отриманих коштів у дохід, оскільки дохід від реалізації даної партії товару вже обкладений податком на доходи фізичних осіб. Одна і та ж сума реалізації не підлягає подвійному оподаткуванню при зміні системи оподаткування.

6.Трудові відносини. Наймані працівники підприємця.

6.1 Працевлаштування до підприємця на роботу.

Питання. Як підприємцю прийняти на роботу найманого працівника?

Відповідь на питання. Для прийому на роботу найманого працівника потрібно:

  1. Укласти трудовий договір;
  2. Створити розпорядчий документ (наказ);
  3. Повідомити про прийом на роботу виконавчий орган.

 

6.2 Запис у трудову книжку підприємця.

Питання. Чи може підприємець вносити запис про стаж в трудову книжку за період діяльності підприємця?

Відповідь на питання. Вносити запис у власну трудову книжку підприємцю заборонено. Ведення трудової книжки передбачено тільки на найманих працівників.

6.3 Строки виплати заробітної плати підприємцем.

Питання. У які терміни підприємець повинен виплачувати заробітну плату найманим працівникам?

Відповідь на питання. Трудовим законодавством України встановлено, що роботодавець зобов'язаний виплачувати заробітну плату не рідше 2-х разів на місяць у проміжок часу, що не перевищує 16 днів. Оскільки підприємець виступає в ролі роботодавця для найманих працівників, то він зобов'язаний виплачувати заробітну плату 2 рази на місяць (до 23 числа - аванс за поточний місяць, до 7 числа наступного місяця - другу частину заробітної плати за місяць, який закінчився).

6.4 Розірвання трудового договору без згоди працівника.

Питання. Чи може приватний підприємець розірвати трудовий договір без згоди працівника? Як звільнити найманого працівника, якщо він не виходить на роботу без поважної причини?

Відповідь на питання. Після закінчення терміну дії трудового договору або закінчення його дії достроково, в трудовому договорі підприємець робить запис про причини його розірвання з посиланням на відповідні статті КЗпП, про що повідомляється центр зайнятості, де зареєстрований трудовий договір. Протягом 3 днів трудовий договір знімається з реєстрації, про що на договорі ставиться відмітка працівником центру зайнятості. Після підприємець вносить запис до трудової книжки працівника про звільнення його з роботи. Відповідальна особа з центру зайнятості підтверджує особистим підписом записи, внесені до трудової книжки працівника, і підтверджує їх печаткою. Центр зайнятості може зняти з реєстрації трудовий договір без присутності підприємця або найманого працівника тільки за рішенням суду.

6.5 Тривалість відпустки найманого працівника без збереження заробітної плати.

Питання. Співробітникові підприємця надали відпустку без збереження заробітної плати тривалістю 15 календарних днів. По закінченню працівник попросив продовжити відпустку без збереження заробітної плати або дати йому відпустку через 2 місяці. Чи можна продовжити відпустку або перенести на 2 місяці ?

Відповідь на питання. Згідно ч. 1 ст. 26 Закону України « Про відпустки » № 504/96-ВР від 15.11.96 р., працівникові можна надати відпустку без збереження заробітної плати на термін за згодою сторін, але не більше 15 календарних днів на рік.

У Вашому випадку : продовжити термін відпустки без збереження заробітної плати Ви не можете, тому що він буде перевищувати 15 календарних днів протягом року. Надати нову відпустку через 2 місяці Ви зможете, якщо він буде відноситись до наступного року, в цьому ж році нову відпустку без збереження заробітної плати Ви надати не зможете.

6.6 Відсутність зарплатної відомість підприємців.

Питання. Чи зобов'язаний підприємець, що має найманих працівників, вести зарплатну відомість ?

Відповідь на питання. Підприємець, який використовує у своїй діяльності найманих працівників, зобов'язаний вести відомість з нарахування заробітної плати, тому що ця відомість є документом, що підтверджує витрати на оплату праці. При виплаті авансу також потрібно оформляти окрему відомість. Крім відомості по нарахуванню заробітної плати, при виплаті зарплати готівкою, підприємець зобов'язаний формувати відомість з виплати заробітної плати або оформляти інший документ, що підтверджує виплату заробітної плати ( наприклад, платіжку з перерахування коштів за безготівковим розрахунком на картку співробітника ).

6.7 Трудовий договір підприємця з сумісником.

Питання. Чи зобов'язаний підприємець реєструвати трудовий договір з найманим працівником, який працює за сумісництвом?

Відповідь на питання. З сумісником, як і з співробітником за основним місцем роботи, обов'язково повинен бути укладений трудовий договір. Відмінностей у процедурі реєстрації трудового договору співробітника за основним місцем роботи та сумісника у законодавстві не передбачено.

6.8 Трудовий договір на випробувальному терміні.

Питання. Чи реєструвати трудовий договір при прийомі найманого співробітника на випробувальний термін? Яка максимальна тривалість випробувального терміну?

Відповідь на питання. Максимальна тривалість випробувального терміну не може перевищувати один місяць для робітників і три місяці для інших працівників. Для деяких працівників випробувальний термін взагалі не може встановлюватися відповідно до ст. 26 Кодексу Законів про Працю :

  • осіб до 18 років ;
  • осіб, звільнених у запас з військової чи альтернативної служби ;
  • інвалідів, направлених на роботу за рекомендацією МСЕК і т.д.;

6.9 Внесення змін до форми трудового договору.

Питання . Мені надали в центрі зайнятості для оформлення трудового договору за формою, затвердженою в наказі 08.06.2001 р. № 260. Чи можна вносити зміни в цю форму наказу ?

Відповідь на питання. У листах Мінпраці від 09.10.2001 р. № 06/2-4/133 та Держкомпідприємництва від 25.04.2002 р. № 1-311/2337 сказано, що форма трудового договору є зразком, тому сторони договору можуть вносити у вказану форму зміни. Внесені зміни та доповнення не повинні погіршувати становище найманого працівника порівняно з законодавством України.

6.10 Штраф за відсутність штатного розпису.

Питання. Яка передбачена відповідальність за відсутності штатного розкладу у підприємця з найманими працівниками ?

Відповідь на питання. Штатний розпис - один з тих документів, які підтверджують правомірність нарахування та виплати заробітної плати, віднесення сум зарплати працівників до податкових витрат. Відсутність штатного розкладу - порушення законодавства про працю, за яке передбачено штраф у розмірі від 510 до 1700 грн. (ч.1 ст.41 Кодексу про адміністративні правопорушення).

6.11 Табель обліку робочого часу при роботі на 0,5 ставки.

Питання. Як оформити табель обліку часу, якщо найманий працівник підприємця працює на 0,5 ставки?

Відповідь на питання. При прийомі на роботу найманого працівника на 0,5 ставки, підприємець зобов'язаний встановити для такого працівника режим неповного робочого часу із зазначенням кількості робочих годин на день і робочих днів тижня. Бажано встановити конкретний графік роботи. При повній п'ятиденного робочого тижня нормальна тривалість робочого часу не може перевищувати 40 год на тиждень. Тому тривалість робочого часу на тиждень у працівника, який працює на 0,5 ставки, повинна бути не більше 20 робочих годин на тиждень. Після затвердження графіка, в табелі вказуються відпрацьовані години згідно з графіком.

7.Перевірки і звітність підприємців.

7.1 Дохід підприємця, який надає послуги за агентськими договорами.

Питання. Як розраховується дохід підприємця, який надає послуги за агентськими договорами?

Відповідь на питання. При наданні послуг, виконанні робіт за договорами доручення, транспортного експедирування або агентськими договорами, доходом є сума отриманої винагороди повіреного (агента). Правда з комісійною винагородою за договорами комісії податкова служба не згодна і наполягає на включенні в доход не тільки винагороди, а й усієї суми, отриманої підприємцем.

7.2 Штрафи за несвоєчасну сплату єдиного податку.

Питання. Які штрафні санкції передбачені для підприємців за несвоєчасну сплату авансового внеску з єдиного податку?

Відповідь на питання. Згідно зі ст. 122.1 Податкового Кодексу порушення строків сплати єдиного податку тягне штрафні санкції у розмірі 50% ставки єдиного податку, обраної підприємцем.

7.3 Документальна позапланова перевірка при ліквідації підприємця.

Питання. Який порядок, і за який період проводиться документальна позапланова перевірка, пов'язана з ліквідацією фізичної особи-підприємця?

Відповідь на питання. Документальна позапланова перевірка може проводитися за період, який не повинен перевищувати 1095 днів з дня подання заяви про зняття з обліку платника податків. Для перевірки підприємець надає всю необхідну первинну документацію та звітність за відповідний період з обов'язковим наданням книги обліку доходів або книги обліку доходів і витрат.

7.4 Терміни перевірок підприємців.

Питання. Які передбачені терміни проведення перевірок підприємця?

Відповідь на питання. Підприємці відносяться до суб'єктів малого підприємництва. Згідно зі ст. 82 ПКУ максимальна тривалість перевірок підприємців може складати:

  • документальна планова перевірка - 15 робочих днів (10 - безпосередньо перевірка ; 5 - допустимий термін продовження перевірки) ;
  • документальна позапланова перевірка - 7 робочих днів (5 + 2) ;
  • фактична перевірка - 15 робочих днів (10 + 5).

7.5 Документи, які мають пред'явити перевіряючі перед початком податкової перевірки.

Питання. Які документи повинні пред'явити перевіряючі перед початком документальної виїзної перевірки?

Відповідь на питання. Співробітники податкової служби уповноважені приступити до проведення документальної виїзної перевірки за наявності підстав для її проведення, визначених ПКУ, та за умови пред'явлення направлення на проведення перевірки та копії наказу про проведення перевірки. У направленні на перевірку повинні бути зазначені:

  • дата видачі;
  • найменування органу податкової служби;
  • реквізити наказу про проведення відповідної перевірки;
  • найменування та реквізити суб'єкта;
  • мета, вид документальної перевірки ( планова або позапланова);
  • підстави для перевірки;
  • дата початку та тривалість перевірки;
  • посада та прізвище посадових осіб, які буде її проводити.

Напрямок має бути підписана керівником податкової або його заступника і скріплено печаткою.

Обов'язково повинні бути пред'явлені службові посвідчення осіб, зазначених у направленні на проведення перевірки.

7.6 Попередження підприємця при фактичній перевірці.

Питання. Чи повинні попереджати підприємця про фактичну перевірку?

Відповідь на питання. Фактична перевірка здійснюється без попередження підприємця. Обов'язково на підставі наказу керівника органу податкової служби, копія якого до початку перевірки під розписку повинна бути вручена платнику податків або його уповноваженому представнику.

7.7 Відмова у допуску до перевірки співробітників податкової служби.

Питання. Чи може підприємець не допустити співробітників податкової служби до перевірки, якщо не надано направлення на перевірку?

Відповідь на питання. При відсутності направлення на перевірку підприємець має право не допустити перевіряючих до перевірки ( ст. 81 ПКУ). При цьому необхідно скласти акт про відмову в допуску на перевірку у зв'язку з відсутністю напряму. В акті необхідно вказати дату, місце, прізвище підприємця і перевіряючих, а також вказати двох незалежних свідків, які розпишуться в акті під тим, що перевіряючі не мали напрямок. Цей акт необхідно скласти як мінімум у двох примірниках.

7.8 Передача документів на перевірку.

Питання. Яким документом краще оформити передачу документації перевіряльникам на перевірку ?

Відповідь на питання. Передача документації на перевірку оформляється описом поданих документів, яка складається у двох примірниках особисто платником податків у присутності посадової особи, відповідальної за проведення перевірки. У опису в обов'язковому порядку називається кожен переданий документ із зазначенням його найменування, номера і дати видачі. При великому обсязі однотипних документів (наприклад, накладних на придбання товару ) в опису допускається запис із зазначенням назви однотипних документів ( накладна), їх кількості, за який період діяльності вони представлені. Обов'язково вказується кількості аркушів, переданих документів.

Посадова особа, яка здійснює перевірку, ознайомившись з представленими для перевірки документами, перевіривши їх наявність за описом, зобов'язана зробити в ній запис про прийом документації із зазначенням дати і підпису.

У разі відмови платника податків від особистого складання опису документів, опис оформляється посадовою особою, що здійснює перевірку, у присутності платника податків. При цьому даний факт зазначається в акті перевірки. Один примірник опису додається до матеріалів перевірки, інший залишається у платника податків.

7.9 Звітність при виході у декрет.

Питання. Я є підприємцем - платником єдиного податку. Планую йти в декрет. Чи повинна я це відображати у звітності за єдиним податком ?

Відповідь на питання. Вказівка інформації про декрет у декларації платника єдиного податку або декларації платника на загальній системі оподаткування не передбачено. Декларація здається в тому ж вигляді, в якому і подавалася раніше за єдиною затвердженою формою.

7.10 Оскарження акта перевірки підприємця.

Питання. В який термін підприємець може оскаржити акт перевірки, якщо він не згоден з результатами перевірки?

Відповідь на питання. У разі незгоди підприємця з результатами перевірки і фактами чи даними, викладеними в акті перевірки, він має право оскаржити протягом 5 робочих днів з дня отримання акта. Орган податкової служби розглядає заперечення протягом 5 робочих днів і надає платнику податку відповідь, в порядку, передбаченому ст. 58 ПКУ.

Якщо ФОП висловлює бажання взяти участь у розгляді його заперечень до акта перевірки, то орган державної податкової служби зобов'язаний його повідомити про місце і час проведення такого розгляду. Повідомлення надсилається платнику податків не пізніше наступного робочого дня з дня отримання від нього заперечень, але не пізніше ніж за два робочих дні до дня їх розгляду.

7.11 Електронна податкова перевірка.

Питання. Як і коли можна пройти електронну податкову перевірку ?

Відповідь на питання. Електронну податкову перевірку зможуть проходити підприємці на спрощеній системі оподаткування з 1 січня 2014. Для цього достатньо буде повідомити в Міндоходов про бажання пройти перевірку дистанційно.

Право на електронну перевірку отримають платники податків з незначним ступенем ризику на підставі заяви. У заяві крім загальних облікових даних, зазначається інформація про податкові періоди господарської діяльності, що підлягають перевірці, системі оподаткування, яка застосовується платником податку, переліку податків, які будуть перевірені під час проведення електронної перевірки.

7.12 Допуск до перевірки за наявності помилки в направленні на перевірку.

Питання. Чи мають право співробітники податкової служби перевіряти мене як підприємця, якщо в направленні на перевірку невірно вказані мої дані?

Відповідь на питання. Якщо в направленні на перевірку невірно зазначені дані платника податків, яке підлягає перевірці, таке направлення вважається оформленим з порушенням законодавства. У такому випадку платник податків має право відмовити в допуску до перевірки. Це бажано робити письмово із складання акта у відмові допуску до перевірки та зазначенням причин відмови.

8.Єдиний соціальний внесок (ЄСВ).

8.1 Сплата єдиного соціального внеску ЄСВ до Пенсійного фонду.

Питання. Чи зобов'язаний платник єдиного податку при відсутності діяльності сплачувати внески до Пенсійного фонду?

Відповідь на питання. Страховий внесок до Пенсійного фонду для спрощенців складає 22% від мінімальної заробітної плати. Внески мають бути сплачені протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного кварталу. Внески сплачуються в обов'язковому порядку незалежно від результатів діяльності підприємця - платника єдиного податку.

8.2 Сплата єдиного соціального внеску підприємцями на загальній та спрощеній системі оподаткування.

Питання. Чи повинен підприємець «єдинник» в 2013 р. платити Єдиний соціальний внесок (ЄСВ)?

Відповідь на питання. Платниками ЄСВ є всі підприємці, незалежно від системи оподаткування. Підприємець на загальній системі платить ЄСВ з чистого доходу, а «єдинник» платить ЄСВ у розмірі 22% від мінімальної зарплати, встановленої на 1 січня поточного року.

8.3 Несвоєчасна оплата ЄСВ через відсутність грошей.

Питання. Через відсутність доходу, я вчасно не сплатив ЄСВ за найманого працівника. Чи може ПФУ нарахувати штраф за несплату ?

Відповідь на питання. Роботодавець зобов'язаний сплачувати ЄСВ, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця. Незалежно від того, яка причина несплати ЄСВ (відсутність доходу, відсутність грошей на рахунку), Пенсійний Фонд України має право оштрафувати підприємця за несплату ЄСВ.

8.4 Несвоєчасна оплата ЄСВ через банк.

Питання. При перевірці підприємця співробітниками Пенсійного фонду нараховано штраф за несвоєчасну сплату ЄСВ. Як виявилося, підприємець сплатив ЄСВ у п'ятницю 19.07.2015 р., а гроші надійшли на рахунок до Пенсійного фонду у понеділок 22.07.2015 р. Так як внески ЄСВ не надійшли до 20 числа, підприємцю і були нараховані штрафні санкції. Чи правомірне таке нарахування штрафу?

Відповідь на питання. Дії контролерів у вашому випадку є неправомірними незалежно від того, як підприємець здійснював платіж внеску : готівкою або в безготівковій формі зі свого поточного банківського рахунку. З 01.01.11 р. порядок нарахування і сплати фізособами -підприємцями єдиного внеску регулює Закон України « Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.10 р. № 2464 -VI. Відповідно до ч. 1 п. 10 ст. 9 цього Закону днем сплати єдиного внеску при перерахуванні його сум з поточного банківського рахунку підприємця на рахунки Пенсійного фонду є день списання банком або Держказначейством України суми платежу з рахунку фізособи- підприємця незалежно від часу її зарахування на рахунки Пенсійного фонду. Дату списання сум з банківського рахунку підприємець може дізнатися з банківської виписки. При сплаті єдиного внеску готівкою датою здійснення платежу буде день прийняття банком до виконання документа на перерахування готівкових грошей разом з їх сумою. А дата зарахування коштів на рахунки Пенсійного фонду не може свідчити про перерахування підприємцем єдиного внеску пізніше встановлених строків.

8.5 ЄСВ на загальній системі за відсутності діяльності.

Питання. Чи зобов'язаний підприємець на загальній системі оподаткування, який не здійснює підприємницької діяльності, сплачувати єдиний соціальний внесок та подавати звітність з ЄСВ ?

Відповідь на питання. Якщо підприємець не сплачує авансові внески з податку на доходи і не має доходу, то ЄСВ він не сплачує, а звітність здає нулями. Якщо підприємець сплачує авансові внески з податку на доходи, навіть за відсутності діяльності, то відповідно сплачувати ЄСВ і здавати звітність він зобов'язаний.

8.6 Сплата ЄСВ пенсіонерами.

Питання. Чи сплачують ЄСВ підприємці - пенсіонери?

Відповідь на питання. Згідно із законодавством України, фізичні особи - підприємці, які є платниками єдиного податку, звільняються від сплати за себе ЄСВ, якщо вони є пенсіонерами за віком або інвалідами та отримують пенсію або соціальну допомогу. За своїм бажанням вони можуть платити ЄСВ на добровільних засадах.

8.7 Сплата ЄСВ при здачі майна в оренду.

Питання. Торік я здавав майно в оренду як підприємець. Тепер за договором оренди майна, орендна плата сплачується мені як фізичній особі - громадянину. Чи зобов'язаний я сплачувати ЄСВ на суму оренди?

Відповідь на питання. ЄСВ нараховується на суму нарахованої заробітної плати, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у т.ч. в натуральній формі, на суму винагород фізичним особам за цивільно - правовими договорами ( ЦПД). Відносини, які виникають між власником майна та орендарем, регулюються за договором оренди, згідно Цивільного Кодексу України і не мають ознак правовідносин, що регулюють виконання робіт або надання послуг. Тому ЄСВ на суму орендної плати, наданої фізичною особою в якості громадянина, а не підприємця - не нараховується.

8.8 Ставка ЄСВ на лікарняні.

Питання. За якою ставкою підприємець повинен нараховувати ЄСВ на лікарняні?

Відповідь на питання. ЄСВ на лікарняні нараховується за ставкою 22% від суми нарахованих лікарняних найманому працівнику.

8.9 Вручення вимоги щодо сплати недоїмки з ЄСВ.

Питання. Як може бути спрямована вимога про сплату недоїмки?

Відповідь на питання. Вимоги щодо сплати недоїмки підприємцю вважається спрямована фізичній особі - якщо:

  • вимога вручено особисто такому підприємцю або його законному представнику;
  • відіслано листом за адресою місця проживання підприємця або останнім відомим місцем перебування (проживання) з повідомленням про вручення.

8.10 Термін сплати недоїмки з ЄСВ.

Питання. В який термін підприємець зобов'язаний сплатити недоїмку з ЄСВ , якщо він згоден із сумою недоїмки ?

Відповідь на питання. Якщо підприємець згоден з вказаною у вимозі із сумою недоїмки і фінансових санкцій , то він зобов'язаний сплатити їх протягом 10 робочих днів з дня отримання вимоги.

8.11 Порядок зарахування внесків ЄСВ.

Питання. У мене є недоїмка по ЄСВ за травень і червень 2015 Після сплати недоїмки за червень, мені подзвонив інспектор і повідомив, що у мене не оплачена недоїмка за червень. Як може виникнути така ситуація?

Відповідь на питання. Суми недоїмки , штрафів , пені погашаються за рахунок коштів, що надійшли від платників ЄСВ, у порядку календарної черговості їх виникнення. Якщо у платника ЄСВ тобто не сплачені суми недоїмки, штрафів та пені, сплачені ним згодом суми ЄСВ будуть зараховуватися в рахунок сплати недоїмки, штрафів та пені у порядку календарної черговості їх виникнення. Мабуть, у Вашому випадку, оплата недоїмки за червень зарахована в рахунок погашення недоїмки за травень, а червень так і залишився неоплаченим.

9. Військовий збір.

9.1 Номер рахунку для військового збору в Києві.

Питання. На який рахунок платити військовий збір (Київ)?

Відповідь на запитання. З сьомого серпня 2014 відкриті рахунки для зарахування надходжень до загального фонду державного бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 11011000 «Військовий збір».

9.2 Військовий збір на спрощеній системі оподаткування.

Питання. Чи платять військовий збір підприємці на спрощеній системі?

Відповідь на запитання. Оскільки дохід підприємця, з якого сплачується єдиний податок, не включається до розрахунку оподатковуваного доходу, то відповідно категорія осіб, які перебувають на спрощеній системі, звільняється від нарахування та сплати військового збору.

9.3 Звітність по військовому збору.

Питання. Як звітувати по військовому збору?

Відповідь на запитання. Податківці у листі від 21.01.2015 р № 1665/7 / 99-99-17-02-01-17 повідомили, що відображення податковим агентом загальної суми доходу, з якого утримано військовий збір за звітний період, передбачено в податковому розрахунку за формою № 1ДФ без вказівки персоніфікованих даних фізичних осіб - платників військового збору.

9.4 Військовий збір з відсотків по депозитам.

Питання. Чи оподатковуються військовим збором відсотки по депозитам?

Відповідь на запитання. Оскільки доходи у вигляді процентів, отримані фізичною особою від розміщення коштів на депозитному рахунку, включаються до місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку, то такі доходи підлягають оподаткуванню військовим збором за ставкою 1,5%.

9.5 Військовий збір з спадщини.

Питання. Чи оподатковується військовим збором дохід у вигляді спадщини?

Відповідь на запитання. Дохід платника податку фізичної особи - резидента, отриманий від фізичної особи - резидента у вигляді спадщини (подарунка) включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу такого платника і підлягає оподаткуванню, з урахуванням норм ст. 174 ПКУ, військовим збором за ставкою 1,5 відсотка.

10 Інші питання-відповіді.

10.1 Принципи та порядок визнання витрат підприємцями на єдиному податку.

Питання. Які основні принципи визнання витрат підприємців на єдиному податку?

Відповідь на питання. Фізичні особи - платники єдиного податку визнають витрати і відображають у Книзі за касовим методом, тобто за датою списання коштів з банківського рахунку підприємця або датою оплати готівкою. Обов'язково на всі витрати повинні бути первинні документи, що підтверджують факт здійснення видатків. При готівковому розрахунку такими документами можуть бути чек, квитанція, при безготівковому розрахунку - виписка банку, платіжне доручення тощо Підприємці - платники ПДВ, у Книзі відображають суми витрат без ПДВ.

10.2 Ліквідація (закриття) підприємця.

Питання. Як закрити підприємця, або який порядок ліквідації підприємця?

Відповідь на питання. Після прийняття рішення про припинення діяльності підприємець або його довірена особа надає державному реєстратору заяву про припинення. Після подаються заяви про зняття підприємця з обліку в податковій службі. Проводяться перевірки підприємця в податковій на предмет правильності оподаткування діяльності підприємця та наявності заборгованості з податків і обов'язкових платежах. Після проходження перевірок, процедура ліквідації вважається офіційно завершеною.

10.3 Що не включається до доходу підприємця на єдиному податку.

Питання. Що вважається пасивним доходом і не включається до доходу підприємця - платника єдиного податку?

Відповідь на питання. До пасивних доходів підприємця відповідно до Податкового Кодексу України відносяться відсотки, дивіденди, роялті, страхові виплати і відшкодування. Такі доходи разом із доходами та продажу рухомого та нерухомого особистого майна не включаються до доходу, який підлягає оподаткуванню єдиним податком.

10.4 Відповідальність підприємця за надання послуг підприємству на загальній системі оподаткування.

Питання. Яка відповідальність передбачена для підприємця на єдиному податку першої або другої групи за надання послуг підприємству на загальній системі оподаткування?

Відповідь на питання. Надання підприємцем - єдинником першої та другої групи послуг підприємству на загальній системі заборонено на єдиному податку. За таке правопорушення передбачено відповідальність у вигляді переходу на загальну систему оподаткування, а з суми доходу операції з надання послуг доведеться сплатити єдиний податок за ставкою 15%.

10.5 Гранична сума розрахунків готівкою.

Питання. Яка гранична сума розрахунків готівкою між підприємцями?

Відповідь на питання. З 1 вересня 2013 Національний банк встановив граничну суму розрахунків готівкою в розмірі:

  • підприємств та/або підприємців між собою протягом одного дня - 10 тис. грн.;
  • фізичної особи з підприємством (підприємцем ) протягом одного дня за товари (роботи, послуги) - 150 тис. грн.;
  • фізичних осіб між собою за договорами купівлі -продажу, що підлягає нотаріальному посвідченню, - 150 тис. грн.

10.6 Визначення доходу при отриманні виручки в іноземній валюті.

Питання. Як визначити дохід підприємця на єдиному податку при отриманні виручки в іноземній валюті?

Відповідь на питання. Дохід підприємця при отриманні виручки в іноземній валюті визначається в гривні шляхом перерахунку іноземної валюти за курсом НБУ на дату отримання доходу. Датою отримання доходу вважається дата надходження єдиннику грошових коштів на поточний валютний чи гривневий рахунок. Оскільки сьогодні нормативно закріплений обов'язковий продаж 50 % іноземною виручки, то у підприємця фактично виникає дві суми доходу :

  • сума виручки в гривнях, зарахована на гривневий рахунок при продажу 50 % отриманої на валютний рахунок виручки;
  • сума виручки в іноземній валюті, що залишилася на валютному рахунку перерахована за курсом НБУ на дату отримання.

10.7 Відпустка підприємця в різних місцях.

Питання. Чи може єдинник, який здійснює діяльність, будучи на першій групі оформити відпустку два рази по 15 днів у різних місцях ?

Відповідь на питання. Ні, податкові канікули прив'язані до календарного місяця, за який підприємець не сплачує єдиний податок. З цієї ж причини підприємець не може оформити і перехідну відпустку (з одного місяця в інший).

10.8 Чи зобов'язаний ФОП на загальній системі мати первинні документи.

Питання. Чи зобов'язаний ФОП на загальній системі мати первинні документи?

Відповідь на питання. Згідно з п. 177.10 Податкового кодексу ФОП на загальній системі оподаткування зобов'язані мати первинні документи про походження товару. Ведення бухгалтерського обліку у фізичної особи - підприємця на загальній системі оподаткування полягає у заповненні книги обліку доходів і витрат, затвердженої Наказом ДПА № 1025 від 24.12.2010. Згідно пункту 1 цього наказу, внесення даних до книги здійснюється тільки на підставі первинних документів. Тому наявність первинних документів у підприємця - загальносистемника обов'язково.

10.9 Сплата податків за рахунок власних коштів.

Питання. Чи може фізична особа - підприємець через відсутність грошей на рахунку сплатити податок власними коштами ?

Відповідь на питання. Підприємець може платити податок за рахунок будь-яких власних або позикових коштів, а також за рахунок сум, зайво сплачених платежів до відповідних бюджетів. Обмежень джерела коштів для сплати податків законодавством не передбачено.

10.10 Розшифровка абревіатури СПД та ФОП.

Питання. Як розшифровується абревіатура СПД та ФОП ?

Відповідь на питання. СПД та ФОП - це одне і те ж. СПД - це «суб'єкт підприємницької діяльності», а ФОП - це «фізична особа -підприємець». Поняття СПД ширше, ніж ФОП, оскільки суб'єктом підприємницької діяльності може бути не тільки фізична особа, а й юридичне (підприємство). Точніше термін, який вказує саме на підприємця, є ФОП, але абревіатура СПД значно популярнішим.

 

 

 

Останні новини
Який штраф Вас чекає якщо не подати декларації про...
Який штраф Вас чекає якщо не подати декларації про доходи?

Який штраф, якщо не подати декларації про доходи?! Податкова декларація подаєтьс [ ... ]

Перереєстрація ПРРО, як здійснити?...
Перереєстрація ПРРО, як здійснити?

Перереєстрація ПРРО! Як інформує ДПС, відповідно до п. 8 розділу II Порядку реєстр [ ... ]

Календар платника єдиного податку та ЄСВ на 2022 р...
Календар платника єдиного податку та ЄСВ на 2022 рік!

Ставки і терміни сплати ЄСВ, та єдиного податку в 2022 роціsp;]

Зміни в проведенні податкових перевірок з 2022 рок...
Зміни в проведенні податкових перевірок з 2022 року!

Зміни в проведенні податкових перевірок! ДПС повідомили, що Законом України від  [ ... ]

Коли не потрібно застосовувати РРО?...
Коли не потрібно застосовувати РРО?

Коли не потрібно РРО! Відповідно з пунктом 14 ст. 9 Закону України від 06.07.1995 р. №265/9 [ ... ]

Вітаємо з Новим Роком та Різдвом Христовим!...
Вітаємо з Новим Роком та Різдвом Христовим!

Щиро вітаємо Вас з Новим 2022 роком та Різдвом Христовим! bsp;... ]

Порядок ведення товарного обліку для ФОП!...
Порядок ведення товарного обліку для ФОП!

Порядок ведення товарного обліку! Порядок набирає чинності через 10 днів з дня йо [ ... ]

ПРРО та як його вибрати?
ПРРО та як його вибрати?

ПРРО та як його вибрати? ПРРО є програмним реєстратором розрахункових операцій,  [ ... ]

Пропонують відтермінувати тотальну фіскалізацію РР...
Пропонують відтермінувати тотальну фіскалізацію РРО до 2023 року!

Пропонують відтермінувати тотальну фіскалізацію РРО! Вже з 2022 року всі платники [ ... ]

Популярні публікації
Календар платника єдиного податку та ЄСВ на 2021 р...
Календар платника єдиного податку та ЄСВ на 2021 рік!

Ставки і терміни сплати ЄСВ, та єдиного податку в 2021 роціsp;]

Які наслідки, якщо відсутні первинні документи при...
Які наслідки, якщо відсутні первинні документи при перевірці за місцем реалізації товарів?

Штрафи за відсутність первинних документів! Відповідно частини другої t19" target="_blank" rel="noindex">статті 19  [ ... ]

Календар платника єдиного податку та ЄСВ на 2022 р...
Календар платника єдиного податку та ЄСВ на 2022 рік!

Ставки і терміни сплати ЄСВ, та єдиного податку в 2022 роціsp;]

Декларація ПДВ-2021 всі нюанси заповнення...
Декларація ПДВ-2021 всі нюанси заповнення

Декларація ПДВ-2021! Процес заповнення декларації з ПДВ в Україні пов'язаний з мак [ ... ]

Як правильно вести Головну книгу?...
Як правильно вести Головну книгу?

Як вести Головну книгу? 21 липня 2021 року Міністерство фінансів України видало нак [ ... ]

Строки давності для застосування штрафів!...
Строки давності для застосування штрафів!

Строки давності штрафів! Граничним строком застосування штрафних санкцій (штра [ ... ]

Заповнення нульової декларації з ПДВ 2021!...
Заповнення нульової декларації з ПДВ 2021!

Нульова декларація з ПДВ 2021! З початку весни поточного року вступили в силу онов [ ... ]

Штрафи за трудовим законодавством 2021!...
Штрафи за трудовим законодавством 2021!

Штрафи за трудовим законодавством На законодавчому рівні в Україні від мінімал [ ... ]

Штрафи за неофіційне працевлаштування працівників!...
Штрафи за неофіційне працевлаштування працівників!

Штрафи за тіньових працівників! Держпраці розповідає, що заходи до притягнення  [ ... ]