Помилки підприємців або як знайти «свої граблі»

 У рамках своєї діяльності, ми надаємо консультації з обліку та звітності підприємцям, супроводжуємо будь-який етап діяльності підприємця - від реєстрації до ліквідації. Часто спостерігаємо безліч ситуацій, коли підприємці не усвідомлено допускають помилки, знаходять свої «граблі», на які вже наступали попередники. Побита фраза «вчитися на чужому досвіді» доречна як ніколи. Пропонуємо ознайомитися з найбільш поширеними, типовими помилками, що зустрічаються в діяльності підприємців, особливо на первинному етапі ведення бізнесу.

 

1. Види діяльності ( КВЕД) в установчих документах підприємця.

Деякі підприємці, реєструючи свою діяльність, не можуть конкретизувати, чим саме планують займатися. Реєструючись в адміністрації, підприємці невірно вказують вид (кілька видів) діяльності, якими збираються займатися, а то й забувають якийсь із видів КВЕД вказати. Причин багато: «мало часу, щоб читати», «не знаю де читати», «невірно підказали юристи», «такого КВЕД немає, чим я хочу займатися» і т.д. Іноді підприємці мотивують відсутність потрібного виду діяльності тим, що не бачать необхідності включати всі види діяльності, якщо вказані найголовніші.

Якщо на загальній системі оподаткування така невизначеність в більшості випадків не критична, то для платників єдиного податку на 1, 2 та 3 групі, може обернутися штрафами, втратою на суму до 18% ПДФО для 1 та 2 групи, та 10% ПДФО для 3 групи єдиного податку.

Щоб не потрапити в подібну ситуацію, потрібно чітко сформулювати - що Ви будете продавати, виробляти чи які надавати послуги, та де Ви будете це здійснювати? Визначити спеціалізацію бізнесу і знайти, якими видами КВЕДів він представлений в класифікаторі видів діяльності України - КВЕД 2010. Подбати, щоб при подачі будь-якої документації на реєстрацію або внесення змін до установчих документів, завжди залишалася копія документації, яка надається в державні органи (адміністрації, податкову службу).

Приклад: Підприємець збирається лагодити і продавати праски через інтернет-магазин.

     КВЕД №1 де продає - через інтернет;
     КВЕД №2 що продає - електроприлади;
     КВЕД №3 надає послуги по ремонту.

2. Вибір системи оподаткування.

На жаль, деякі бізнесмени-початківці недостатньо володіють необхідними мінімальними знаннями в галузі фінансів. Йдеться про розуміння грошей і грошових потоків, розумінні таких термінів, як дохід, виручка, позикові кошти. Запитання, які з легкістю вирішуються щодня в домашньому побуті при плануванні сімейного бюджету, при проектуванні на підприємницьку діяльність - вимагають зважених рішень.

Недостатній рівень знань у галузі фінансів та економіки позначається на результатах бізнесу, але, як правило, його вплив непомітний і може довгі роки не приносити відчутних збитків. Більш відчутними втратами для підприємця може стати, низький рівень в галузі бухгалтерського та податкового обліку, оскільки ситуація рано чи пізно призведе до штрафів. Багато чого залежить від вибору системи оподаткування.

Над вибором системи оподаткування слід подумати до моменту реєстрації підприємницької діяльності. Від вибору системи оподаткування залежатиме, як Ви будете вести бізнес, з «ким», «як» і який чистий прибуток буде в «підсумку на руки».

  Приклад:
  • якщо покупцями і замовниками будуть в основному фізичні особи, то оптимально застосовувати спрощену систему оподаткування 1 або 2 -ї групи єдиного податку;
  • якщо Ви плануєте співпрацювати з підприємцями на загальній системі, Вам слід обрати 3 групу єдиного податку;
  • якщо ж Ви плануєте працювати з юридичними або фізичними особами, які не хочуть втрачати податковий кредит з ПДВ, то слід стати платником ПДВ, на загальній чи спрощеній системі оподаткування.

Не зайвим буде з'ясувати, яку систему оподаткування переважно використовують конкуренти і потенційні замовники Ваших послуг на ринку, на якому планується надання послуг. Буває, що на тому чи іншому ринку послуг переважно працюють учасники на спрощеній системі оподаткування без ПДВ. У такому випадку надання послуг без ПДВ буде звичним для замовників.

 

Невірний вибір системи оподаткування може стати втратою у вигляді надміру сплачених податків, у розмірі від 1% до 40% від обороту.

Звичайно, підприємцю не обов'язково самому стати бухгалтером і експертом в області податкового обліку. Щоб зробити оптимальний вибір, досить звернутися до фахівців, професіоналам з даних питань.

 

Побажання. Розвивайте бізнес поступово, спочатку почніть працювати без ПДВ, це дозволить Вам оцінити, зрозуміти, як « пішов» Ваш бізнес, чи виправдалися Ваші припущення. І коли Ваших замовників з ПДВ буде більшість, - зареєструйтесь платником ПДВ. Працювати без ПДВ простіше, та й для штрафів у податківців менше приводів.

3. Неподання звітності за відсутності діяльності.

 

Однією з поширених помилок, що зустрічаються у початківців підприємців, є неподання звітності або несплата податків при відсутності діяльності.

Незалежно від того:

  • коли була реєстрація, навіть якщо в останній день кварталу;
  • як Ви себе почуваєте, знаходитесь вдома або в лікарні;
  • де Ви знаходитесь, - у відпустці, або відрядженні;
 

Підприємець зобов'язаний надати податкову звітність. Звичайно, якщо у Вас є «поважна причина», необхідно запастися підтверджуючими документами, якщо хочете довести щось податківцям. Адже у підприємців є «право» піти у відпустку». Але для цього необхідне оформлення відповідних документів.

Розмір втрат для підприємця при неподанні звітності прорахувати заздалегідь складно. Втрати залежать від системи оподаткування, терміну неподання звітності тощо. Неподання податкової декларації ( наприклад, платника єдиного податку або декларації з ПДВ) первинно обійдеться штрафом у розмірі 170 грн., Повторне порушення протягом року обійдеться вже в 1020 грн. за звіт, плюс можливий адміністративний штрав 510 грн.

Запобігти подібні помилки можна тільки шляхом своєчасного вивчення законодавства або звернення до фахівців в даній області.

4. Використання забороненої форми розрахунків.

По ряду причин, деякі підприємці на єдиному податку піддаються спокусі - погоджуються на бартер, взаємозаліки, переклади боргу, вексельну форму і т. п. Одні від незнання, інші - від нестачі вибору і страху втратити гроші або замовника. Дуже часто чуємо відповідь - «Адже так працюють всі! » «Все» - це хтось із Ваших знайомих або Ви побачили в Інтернеті, що «хтось» так працює, але це не означає, що так «можна» працювати з точки зору Податкового Кодексу та інших законодавчих актів, що діють на сьогоднішній день.

 

Ціна помилки - автоматичне позбавлення права працювати на єдиному податку.

Один із шляхів вирішення - підвищення власного рівня обізнаності питаннями, з якими підприємець стикається щодня. Як мінімум, потрібно уважно ознайомитися з потрібними розділами і статтями Податкового Кодексу України. Другий шлях - залучення відповідних необхідних фахівців.

5. Недбале ставлення до оформлення, збору та зберігання документів.

У середовищі підприємців існує усталена думка, що підприємці не повинні вести облік, а тому їм не потрібна первинна документація. Однак Податковий кодекс України зобов'язує підприємців отримувати і зберігати первинну документацію. Відсутність документації, недотримання хронології оформлення скоєних господарських операцій - все це може спричинити за собою втрати для підприємця.

По-перше, до підприємця можуть застосувати штрафні санкції. Розмір штрафних санкцій може бути різним. Найбільший розмір штрафу передбачено за відсутність у підприємця товарних чеків або розрахункових квитанцій, які оформляються при отриманні виручки підприємцем. Якщо підприємець на єдиному податку при отриманні грошей не оформив товарний чек або розрахункову квитанцію, до нього можуть застосувати штраф у стократному розмірі від суми виручки в чеку.

По-друге, відсутність документації, може призвести до збільшення податкової бази та сум податків до сплати в бюджет. Якщо вхідні документи від постачальників оформлені неправильно, такі витрати не можна враховувати при обчисленні податку з доходів фізичних осіб підприємців на загальній системі оподаткування.

Для різних первинних документів встановлені різні терміни зберігання документації. Відповідальність за порушення строків зберігання документації встановлена ст. 121 Податкового Кодексу України (далі ПКУ).

6. Порушення порядку ведення касових операцій та робота без застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі РРО).

Оскільки підприємці переважно не використовують РРО, існує думка, що підприємцям не обов'язково використовувати касові апарати. Таке беззастережне думка не відповідає законодавству.

 

Не всі без винятку підприємці мають право не використовувати касові апарати. Працювати без РРО можуть тільки підприємці на I групі спрощеної системи оподаткування.

Підприємці на єдиному податку II і III групи зобов'язані застосовувати РРО при роботі з готівкою, якщо їх річний дохід становить більше 1 млн. Грн.

Відповідно, кожна операція з реалізації товару повинна бути проведена через касовий апарат. Якщо при реалізації підприємець не оформив чек і не видав касовий чек покупцю, до нього може бути застосовано штрафну санкцію у стократному розмірі від суми реалізації за чеком. Слід пам'ятати, що до порядку оформлення, видачі, зберігання, обліку та списання касових чеків висуваються жорсткі вимоги. Необхідно правильно оформляти всі документи - звіти касира за день, вести касову книгу.

У сфері застосування РРО прийнято низку нововведень, що стосуються використання електронних касових стрічок, а тому слід ознайомитися із змінами, щоб не вчинити нових помилок.

7. Різниця між підприємницьким рахунком і рахунком фізичної особи.

Часто початківці власники бізнесу сприймають грошові кошти підприємця як свої власні, помилково вважаючи, що, ніяких обмежень у їх діяльності не існує. Тому виникає ряд складнощів при роботі з банківським рахунком, при зарахуванні або знятті грошей з рахунку.

Згідно з останніми роз'ясненнями податкових консультантів, при зарахуванні коштів на розрахунковий рахунок в платіжних документах "рекомендується" вказувати, що на рахунок зараховується торговельна виручка, з обов'язковим зазначенням - за який, саме період.

Дохід від підприємницької діяльності зараховується на картковий рахунок фіз. особи - НЕ підприємця.

Засоби нараховані на картковий рахунок фіз. особи будуть обкладатися податком ПДФО 18% + військовий збір 1,5%.

Зарахування "своїх" коштів на рахунок підприємця.

Якщо підприємець зараховує «свої» кошти, які до підприємницької діяльності не мають відношення, підприємець обов'язково має зазначити, що вносить на рахунок «особисті грошові кошти», для того щоб дані кошти не враховувалися в дохід підприємця. Ви запитаєте, коли ж така ситуація може бути?

Наведемо приклад. Підприємець орендує приміщення, але діяльності не веде, а оренду все одно потрібно оплачувати, як оплатити - внести «свої» гроші на рахунок. Добре, якщо врахувати рекомендації і зробити внесення грошей на рахунок з правильною формулюванням. Але ще краще, ми рекомендуємо - безпосередньо оплатити оренду через будь-який банк без внесення грошей на рахунок. Тоді взагалі питання про доходи не виникає, а оплачуються тільки витрати.

Просто так витратити грошові кошти з розрахункового рахунку підприємця не можна, оскільки рахунок відкрито для підприємницької діяльності, а не для обслуговування особистих потреб громадянина. Оплачувати з розрахункового рахунку, рахунку по квартирі і інших особистих витрат не рекомендується. У подібному випадку, бажано зняти кошти з розрахункового рахунку як чистий прибуток, або перевести на особистий картковий рахунок, і лише після цього витрачати їх на свій розсуд.

Розмір штрафів від помилок через неправильні формулювань дуже різноманітний - від втрат у розмірі 19,5% від обороту, до стократного розміру від виручки, аж до позбавлення статусу платника єдиного податку.

8. Невірний облік доходів і витрат, розрахунок оподатковуваного доходу.

Особливої уваги заслуговують помилки щодо обліку оподатковуваного доходу підприємця. Не розібравшись у законодавчій базі, підприємці на єдиному податку помилково вважають, що дохід підприємця «єдинника» - це тільки грошові кошти, отримані у вигляді виручки. На жаль, на сьогодні законодавство для спрощенців ускладнилося, а тому слід звернутися до консультантів, щоб розібратися у всіх нововведеннях законодавства.

Особливо багато порушень при визначенні доходу у підприємців на загальній системі оподаткування. Часто підприємці не знають, як правильно врахувати витрати у своїй діяльності, які можливо включити витрати, а які ні. Наприклад, врахувати у видатках обслуговування власного авто, списання бензину, амортизацію основних засобів тощо. Через невірно розрахованих доходів або витрат, розраховується неправильна сума оподатковуваного податком доходу. У результаті підприємець сам себе карає переплатою, або недоплачує податки з подальшими наслідками.

Деякі підприємці на єдиному податку за невірного підрахунку оподатковуваного доходу потрапляють в ситуацію перевищення ліміту. Слід з обачністю ставитися до підрахунку доходу, особливо коли підприємець працює з використанням посередницьких, комісійних договорів тощо Неправильно складений договір, акт послуг при перевірці або закриття, може призвести до визначення податківцями перевищення ліміту. Така ситуація може спричинити для підприємця втрату статусу платника єдиного податку.

У статті наведені не всі можливі помилки, а тільки найпоширеніші. Всі зазначені порушення є наслідком тільки однієї помилки - низького рівня обізнаності в галузі фінансів, обліку та звітності підприємців.

Іноді підприємці ведуть бізнес за допомогою використання «чуток», рад друзів, хороших знайомих. Найбільш невдячна справа - це винаходити власний велосипед. Не слід втрачати час, його давно винайшли.

Користуйтеся новими технологічними рішеннями, які можуть полегшити життя підприємцю, таких як онлайн - рекрутингові сервіси, шаблони для створення сайтів, бухгалтерське обслуговування, бухгалтерське програмне забезпечення і т.д.

Чи не стане зайвим навчання у успішної людини у своїй галузі. Якщо Ви хочете заробляти мільйон на рік, то слід шукати того, хто заробляє мільйон і більше і постаратися перейняти від нього все корисне, що зможе Вам допомогти стати таким же успішним. Уникайте «теоретиків», які перекажуть розумні книжки, але не зможуть передати особистий досвід.

Відвідуйте семінари та конференції, слухайте аудіолекції, вивчайте спеціалізовану літературу в інтернеті. І не менш важливо - не забувайте негайно застосовувати у своїй справі все те - нове, що дізналися в процесі навчання. Можливо, щось впровадити не вийде, але більша частина нових знань стане корисною.

Розмір втрат від необізнаності оцінити складно - вони можуть бути від фіксованої невеликої суми, втрати статусу платника єдиного податку, до кримінальної відповідальності.

Беручись за власну справу, Ви як підприємець повинні пам'ятати, що Ви тепер не найманий працівник, а власник бізнесу, керівник і посадова особа, тому вирішувати питання, пов'язані з бізнесом, - Ваш обов'язок. І для того щоб бізнес був успішним, краще заздалегідь отримати інформацію, проконсультуватися з фахівцями, ніж потім витрачати час і сили на вирішення проблем, яких цілком можна було уникнути.І якщо не вистачає часу, власних сил - залучайте фахівців, разово або на постійній основі, але ніколи не залишайте невирішені питання.

Некерована ситуація ніколи не принесе прибутку, але втрати забезпечить. А тому - керуйте ситуацією, поки вона не почала керувати вами.


Якщо у Вас виникли питання, то Ви завжди можете звернутися до нас. З нашою новою послугою - online консультацій, ми можемо відповісти на всі Ваші питання по skype.

 

Останні новини
Нагадуємо Фіз. і Юр. Особам про нерухомість, РРО т...
Нагадуємо Фіз. і Юр. Особам про нерухомість, РРО та ЕЦП

При зміні ПІБ або адреси - чи потрібно перереєструвати договір, з податковою про  [ ... ]

Звітність підприємця при зміні групи єдиного подат...
Звітність підприємця при зміні групи єдиного податку або системи оподаткування

Зміна системи оподаткування або зміна групи єдиного податку часто призводять до  [ ... ]

Штрафи по єдиному податку
Штрафи по єдиному податку

Як уникнутиритичних ситуацій якщо Ви
trong> Дана стаття присвячен [ ... ]

Плани на майбутнє та їх здійснення...
Плани на майбутнє та їх здійснення

ДПІ має право давати консультації виключно в усній формі

Травневі новини
Травневі новини

Мінсоцполітики планує вдвічі збільшити ЄСВ з мінімальної зарплати

Все про застосування платіжних терміналів...
Все про застосування платіжних терміналів

Все що потрібно знати про платіжні термінали ;[ ... ]

Квітневі новини
Квітневі новини

Підприємець на єдиному податку проводить розрахунки через POS – термінал. Чи потр [ ... ]

Три головні помилки підприємця...
Три головні помилки підприємця

Ранішеадали Вам приклад найпоширеніших помилок, які допускають підприємці,  [ ... ]

Що нового у податковому законодавстві?...
Що нового у податковому законодавстві?

При втраті первинних документів – дату податкової перевірки можна перенести

Популярні публікації
Єдиний податок на 2015 рік наданий в таблицях...
Єдиний податок на 2015 рік наданий в таблицях

З 1 січня 2015 рокунності нові зміни до Податкового Кодексу, що стосуються  [ ... ]

Календар платника єдиного податку та ЄСВ на 2016 р...
Календар платника єдиного податку та ЄСВ на 2016 рік

Термін cплати єго подат>ку в 2016 році
g> Ставки єдиного податку не змінюються про [ ... ]

Календар платника єдиного податку та ЄСВ на 2015 р...
Календар платника єдиного податку та ЄСВ на 2015 рік

Термін виплати є податng>ку в 2015 році
g> Ставки єдиного податку не змінюються н [ ... ]

Звітність підприємця за єдиним податком...
Звітність підприємця за єдиним податком

Як підприємцю відзвітувати за єдиним податком?[ ... ]

Як самостійно зареєструвати ФОП...
Як самостійно зареєструвати ФОП

 Як самостійно зареєструвати ФОП?ця які потрібно відвідати при реєстр [ ... ]

Інформація для Фізичних осіб...
Інформація для Фізичних осіб

Порівняння загальної та спрощеної системи оподаткування для Фізичних Осіб

Питання та відповіді для фіз.осіб...
Питання та відповіді для фіз.осіб

Відповіді на питання підприємців
ання які часто за [ ... ]

Як розпочати свою справу? З чого почати думати?...
Як розпочати свою справу? З чого почати думати?

Багато молодих людей задумуються про «Свою справу». Відразу виникають питання: як [ ... ]