РРО для ФОП з 2020 року, коли застосовувати, як працювати, та про які штрафи потрібно знати
З 2020 РОКУ, КОЛИ ФОП ЗАСТОСОВУВАТИ РРО, ЯК ПРАЦЮВАТИ З РРО, ТА ЯКІ ШТРАФИ ПРИ ВИКОРИСТАННІ РРО?
Ця стаття присвячена найбільш актуальній темі: обов'язковому використанню РРО. Серед різноманіття нововведень тяжко відокремити важливі. Тому ми пропонуємо розглянути цю тему у найбільш знакових питаннях, з метою допомогти підприємцям самостійно визначитися, коли та як застосовувати РРО.
Звертаємо увагу! Що цей матеріал потрібно знати всім ФОП, так як законодавці намагалися охопити максимальну кількість підприємців, щоб фіскалізувати іх діяльність. В цій статті немає відповідей на всі питання, бо законодавці ще не мають практичної реалізації всіх механізмів.
Так як, матеріалу про РРО багато, ми розділили публікацію на 5 частини:
- КОЛИ І КОМУ СЛІД ЗАСТОСОВУВАТИ РРО?
- ГОЛОВНІ НОВОВВЕДЕННЯ ТА РОБОТА З ПРОГРАМНИМ РРО!
- Алгоритм роботи з програмним РРО для ФОП (Схема алгоритму):
- Що слід знати про специфіку роботи з РРО з урахуванням нововведень?
- Суб'єкти господарювання, які використовують РРО, повинні:
- ШТРАФНІ САНКЦІЇ ПО РРО ТА ДАТИ ЇХ ВВЕДЕННЯ!
- ЩО СЛІД ЗНАТИ ПРО "КЕШБЕК" для РРО?
- ПРОБЛЕМИ ЯКІ ВИНИКНУТЬ У ФОП ПРИ ЗАСТОСУВАННІ РРО
УВАГА! ЗМІНИ ЧЕРЕЗ КАРАНТИН!
- впровадження нових правил роботи з РРО з 19 квітня перенесено на 1 серпня 2020 року;
- перенесення обов’язкового застосування РРО для фізосіб-«єдинників» для окремих видів діяльності з 1 жовтня 2020 року на 1 січня 2021 року;
- для всіх інших фізосіб-«єдинників» - переноситься застосування РРО з 1 січня 2021 року на 1 квітня 2021 року;
- До 1 січня 2021р. залишається штраф по РРО 1 гривня. Застосування штрафів за невикористання РРО (10% за перше порушення та 50% за друге та наступні) переноситься на 1 січня 2021 року.
Які ще зміни внесли через карантин, Ви можете прочитати в іншій статті.
КОЛИ І КОМУ СЛІД ЗАСТОСОВУВАТИ РРО?
Найголовніше нововведення - запроваджується програмний РРО. Це програмний, програмно-апаратний або програмно-технічний комплекс у вигляді технологічного та/або програмного рішення, що використовується на будь-якому пристрої та в якому фіскальні функції реалізовані через фіскальний сервер ДПС і який призначений для реєстрації розрахункових операцій.
Запроваджується новий термін: фіскальний номер електронного розрахункового документа, електронного фіскального звіту та електронного фіскального звітного чека — унікальний код, що формується РРО або фіскальним сервером контролюючого органу та присвоюється електронному розрахунковому документу, електронному фіскальному звіту та електронному фіскальному звітному чеку під час їх реєстрації.
НЕ ВИМАГАЮТЬ РРО | ВИМАГАЮТЬ РРО | ||
Безготівкові розрахунки для продавця | POS-термінал | Інтернет-еквайрінг | Інтернет-банкінг |
|
придбаний продавцем та застосовується в його місці проведення розрахунків |
Як здійснюється платіж? Клієнт вводить реквізити картки. Картка може бути будь-якого банку. |
Як здійснюється платіж? Клієнт заходить у свій банк та здійснює платіж із свого рахунку (ініціює переказ коштів). Не вводяться реквізити картки. Треба бути клієнтом цього банку. |
Мабуть єдине позитивне нововведення – це збільшення ліміту граничного доходу для платників єдиного податку ІІ групи до 2,5 млн. грн., але ці зміни почнуть діяти лише з 1 січня 2021 р.
З якого числа ФОП повинні застосовувати РРО?
З якого числа потрібно застосовувати РРО | Кому потрібно застосовувати РРО |
до 1 серпня 2020р. (включно) | Обов'язково РРО застосовують ФОПи, які:
|
з 1 серпня до 1 січня 2021р. (включно) | Обов'язково РРО застосовуватимуть ФОПи, які:
|
з 1 січня по 31 березня 2021р. (включно) | Обов'язково РРО застосовуватимуть ФОПи, які:
|
З 1 квітня 2021 року | Обов'язково РРО застосовуватимуть всі ФОПи незалежно від видів діяльності, крім:
|
ХТО ЗАСТОСОВУЄ РРО у ФОП? | |
ФОП 1 група | НІ |
ФОП 2 та 3 група до 220 МЗП та без ризикових товарів | НІ |
ФОП 2 та 3 група до 220 МЗП та ризикові товари | ТАК |
ФОП 2 та 3 група більше 220 МЗП | ТАК |
Ще одна новація: з 20 жовтня 2019р. не можуть бути на єдиному податку суб'єкти господарювання з діяльністю щодо телефонного зв'язку та телекомунікацій.
Більш детально про реалізацію товару через мережу Інтернет Ви може дізнатить тут.
ГОЛОВНІ НОВОВВЕДЕННЯ ТА РОБОТА З ПРОГРАМНИМ РРО!
Що передбачають нововведення | Що треба знати | |
Загальні положення | Програмні та класичні РРО можливо буде використовувати одночасно. Замість та/або разом з паперовим чеком можна буде видавати е-чек (електронний чек). | За необхідності можна застосовувати портативні РРО, які можуть реєструватись на кур’єрську службу доставки (автомобіль тощо) та використовуватись кур’єром у місці проведення розрахунків. В такому випадку у заяві на реєстрацію РРО та розрахунковому документі мають зазначатись реквізити транспортного засобу. Увага! Якщо Ви реєструєте РРО для авто, в такому разі, ДПС необхідно повідомити про автомобіль як об’єкт оподаткування за формою 20-ОПП. |
Програмний РРО – його називають "E-Receipt" (е-Чек - електронний чек) ("E-Receipt" - скачати можливо з сайту податкової, за адресою http://sfs.gov.ua/media-tsentr/novini/351913.html) | Безкоштовне надання такого програмного продукту є законодавчою нормою. Контролюючий орган зобов’язаний надавати програмне забезпечення та підтримувати його в технічно справному стані. У якості носія такого РРО може бути використаний смартфон, планшет, ноутбук, комп'ютер. Програмний РРО можна буде використовувати на пристроях з операційною системою Windows и Android. Для ОС iOS додаток відсутній. На сьогодні посилання для скачування програмного РРО для ОС Windows антивірус Avast визнає, як заражену вірусом. Щоб скачати ПО "E-Receipt" потрібно вимкнути антивірусне забезпечення. |
РРО будуть доступні підприємцям для використання восени 2020р. На сьогодні вони доступні лише для тестування. Програмний РРО не можливо буде використовувати на пристроях з операційною системою ОС iOS. Створити власну версію програмного РРО зможе будь-який програміст, але порядок внесення в реєстр створених програмних РРО залишається без роз'яснень, на які можна очікувати роками. При використані програмного РРО ФОП зобов'язаний формувати та зберігати щоденні Z-звіти. Увага! Щоденний Z-звіт потрібно формувати обов'язково щоденно коли Ви впевненні що вже не буде ніяких надходжень. |
Реєстрація РРО Продавцям доведеться зареєструвати програмний РРО в ДПС (отримати його фіскальний номер) і провести його програмування (ввести у програму номенклатуру товарів, послуг), які будуть продаватися за його допомогою. |
Зареєструвати РРО можна через приватну частину Електронного кабінету шляхом подання до контролюючого органу за основним місцем обліку заяву про реєстрацію реєстраторів розрахункових операцій за формою № 1-РРО. Для цього у розділі «Заяви, запити для отримання інформації» приватної частини Електронного кабінету необхідно створити документ — «Заява про реєстрацію реєстраторів розрахункових операцій за формою № 1-РРО» та внести необхідні дані | Використовувати Програмний РРО можливо буде лише з 19 квітня 2020р. Під час реєстрації РРО ФОП може прийняти рішення про те, що у разі виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не буде здійснюватися до моменту належного підключення резервного РРО або включення електроенергії. У такому разі ФОП має право не реєструвати та не зберігати КОРО і розрахункові книжки. Якщо на вже зареєстрований РРО є зареєстрована КОРО, то можна скасувати реєстрацію КОРО, подавши заяву за ф. №2-КОРО (додаток 4 до Порядку реєстрації КОРО). |
Робота з програмним РРО | Програмні РРО зможуть працювати в режимі офлайн ДО 36 годин. Суб’єкт господарювання може використовувати фіскальні номери з діапазону фіскальних номерів, заброньованих заздалегідь. В режимі офлайн дозволено здійснювати розрахункові операції, не більше ніж 168 годин протягом календарного місяця. | Реєстрація електронних розрахункових документів, електронних фіскальних звітів та електронних фіскальних звітних чеків означає: присвоєння РРО фіскального номера електронному розрахунковому документу, електронному фіскальному звіту та електронному фіскальному звітному чеку; присвоєння програмним забезпеченням сервера ДПС фіскального номера електронному розрахунковому документу, електронному фіскальному звіту та електронному фіскальному звітному чеку. |
Алгоритм роботи з програмним РРО для ФОП:
|
Що слід знати про специфіку роботи з РРО з урахуванням нововведень?
Що слід зробити | примітки | |||
При будь-яких випадках порушення звичайного режиму роботи РРО | протягом дня, в якому виявлено порушення звичайного режиму роботи РРО, ФОП зобов'язаний у електронній формі повідомити про це податківців, розробників та ЦСО (за наявності) за формою, встановленою чинним законодавством | саму форму повідомлення ще має затвердити Мінфін | ||
Виявлена несправність РРО |
|
|||
Інтернет-зв'язок із сервером ДПС обірвався | протягом години після відновлення такого зв’язку повідомити контролюючий орган засобами телекомунікації про час і дату початку та завершення проведення розрахункових операцій у цей період за формою, встановленою чинним законодавством. | саму форму повідомлення ще має затвердити Мінфін | ||
|
при проведенні розрахунків при відсутності зв’язку між програмним РРО і сервером ДПС треба зазначати у розрахунковому документі про проведення операції у режимі офлайн |
Звертаємо увагу!: суб’єкт господарювання може самостійно обирати класичний РРО чи програмний РРО залежно від його потреб та фінансових можливостей, а також електронні чеки матимуть таку ж юридичну силу, як і паперові чеки.
Суб'єкти господарювання, які використовують РРО, повинні:
- подавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв'язку електронні фіскальні звіти та електронні фіскальні звітні чеки;
- проводити розрахункові операції через РРО та/або через програмні РРО з використанням режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг), цін товарів (послуг) та обліку їх кількості;
- роздруковувати фіскальний звітний чек (Z-звіт) кожного дня після закінчення робочої зміни, але не пізніше 24.00 цього дня. Зміна — це період роботи РРО від реєстрації першої розрахункової операції після виконання Z-звіту до виконання наступного Z-звіту.
- мати документи на усі товари, що знаходяться в місці продажу, зберігатись у місці продажу та на вимогу контролюючого органу мають одразу бути надані під час проведення перевірки. Продаж дозволено лише тих товарів (послуг), що відображені в обліку.
- контрольні стрічки у паперовій та/або електронній формі зберігати на РРО (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) — протягом трьох років;
- на програмних РРО повинні зберігати контрольні стрічки лише при здійсненні розрахунків у режимі офлайн, до моменту передачі електронних розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків до фіскального сервера ДПС. Контрольні стрічки на програмних РРО не зберігаються протягом трьох років.
Стосовно фінансової та адміністративної відповідальності щодо Закону Про РРО, насамперед, хочемо втішити, що до 19 квітня 2020 року правила застосування РРО та види штрафів залишаються незмінними. Штрафи, які стануть чинними в найближчий час, розділені на періоди за хронологією та наведені нижче у таблиці.
Наші фахівці допомужуть Вам розібратись у всіх нюансах РРО!
ШТРАФНІ САНКЦІЇ ПО РРО ТА ДАТИ ЇХ ВВЕДЕННЯ!
Вид порушення | Штрафи До 01.08.2020 р. | Штрафи з 01.08.2020 р. | Пункт Закону |
Некоректне застосування чи незастосування КОРО та РК:
|
20 н.м.д.г. (340 грн) | 50 н.м.д.г. (850 грн) | П. 3 ст. 17 Закону про РРО |
Порушення складання контрольної стрічки чи спотворення даних у ній:
|
10 н.м.д.г. (170 грн) | 30 н.м.д.г. (510 грн) | П. 5 ст. 17 Закону про РРО |
порушення порядку програмування товарів в РРО:
|
5 н.м.д.г. (85 грн). За ВСІ виявленні порушення | 5 н.м.д.г. (85 грн) за ВСІ порушення, або 300 .м.д.г. (5100 грн) у разі такого порушення щодо підакцизних товарів | П. 6 ст. 17 Закону про РРО(нова редакція п. 7 ст. 17 Закону про РРО)! |
порушення порядку використання прибуткових/видаткових касових ордерів у касах підприємств:
|
10 н.м.д.г. (170 грн) | 20 н.м.д.г. (340 грн) і ця норма вже міститься в новій редакції п. 8 ст. 17 Закону про РРО | П. 7 ст. 17 Закону про РРО |
застосування РРО із конструкційними змінами: застосування РРО, в конструкцію чи програмне забезпечення якого внесені зміни, не передбачені конструкторсько-технологічною та програмною документацією виробника | 100 н.м.д.г. (1700 грн) | 300 н.м.д.г. (5100 грн) і ця норма вже міститься в новій редакції п. 9 ст. 17 Закону про РРО | П. 8 ст. 17 Закону про РРО |
порушення порядку подання звітності по РРО та копій фіскальних звітів:
|
10 н.м.д.г. (170 грн) | 30 н.м.д.г. (510 грн) і ця норма вже міститься в новому п. 10 ст. 17 Закону про РРО | П. 9 ст. 17 Закону про РРО |
порушення порядку програмування товарів в РРО:
|
фінансова санкція у розмірі подвійної вартості таких товарів, які не обліковані у встановленому порядку, за цінами реалізації, але не менше 10 н.м.д.г. (170 грн) |
І є ще одна найбільш невтішна новина: скасовується, найбільш «пільгова» норма, яка дозволяла сплатити 1 грн за торгівлю без РРО. З 1 жовтня 2020р. при виявленні такого порушення, сплачуватимуть штраф у розмірі 100% вартості проданого із порушенням товару (послуги).
Вид порушення | до 01.08.2020 р. | з 01.08.2020 р. | Пункт Закону |
|
|
|
П. 1 ст. 17Закону про РРОЗ внесеними відповідними змінами за Законом України № 128-IX від 20.09.2019р. |
Крім фінансових санкцій, передбачених Законом про РРО, посадові особи та працівники торгівлі, громадського харчування та сфери послуг за порушення вимог цього Закону притягуються контролюючими органами до адміністративної відповідальності згідно зі ст. 26 цього Закону.
ЩО СЛІД ЗНАТИ ПРО "КЕШБЕК"?
Найбільш цікаве нововведення сьогодення, це так названий «Кешбек». Кешбек передбачає, що у разі реалізації товару/послуги на суму понад 850 грн. було допущено порушення щодо реєстрації розрахункової операції, покупець має право звернутись із скаргою до податкового органу. До того ж скарга може бути подана навіть, якщо відсутня одна або декілька позицій вартістю більше 850 грн. кожна.
- Норми Податкового Кодексу України щодо кешбеку набирають чинності з 1 жовтня 2020р.;
- Кешбек застосовується до операцій на суму понад 850 грн.;
- Механізм кешбеку застосовується лише при частковій фіскалізації розрахункової операції або при видачі нефіскалізованого чеку (який не відображений на сервері ДПС). Кешбек неможливо застосувати у разі невидачі чеку. При невидачі чеку застосовується штраф за невидачу чеку (за перше правопорушення передбачений штраф у розмірі 850 грн. (50 н.м.д.г.), а за порушення вдруге – не менше ніж 1700 грн. (100 н.м.д.г.)).
- Покупець може подати скаргу лише після авторизації через власний електронний кабінет платника податків за допомогою цифрового підпису. До скарги має бути доданий встановлений перелік документів;
- Скарга покупця обов'язково буде перевірятися податківцями;
- На підставі скарги працівники податкової служби надсилають до продавця запит із вимогою надати інформацію, яка стосується предмету скарги;
- Якщо продавець не відповість на запит у встановлений термін (протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту) або наданої інформації буде недостатньо, до продавця буде застосована документальна або фактична податкова перевірка;
- В разі виявлення (доведення) порушення до продавця будуть застосовані штрафні санкції у розмірі 150% вартості товарів (робіт, послуг), реалізованих з порушенням законодавства про РРО;
- За рахунок отриманого штрафу Казначейство за висновками ДПС компенсує покупцю 100% вартості таких товарів (робіт, послуг). Покупець отримує кешбек виключно після завершення перевірки та стягнення санкцій.
ПРОБЛЕМИ ЯКІ ВИНИКНУТЬ У ФОП ПРИ ЗАСТОСУВАННІ РРО
На що вже зараз потрібно звернути увагу, перед застосування РРО? Які "проблеми" виникнуть у підприємців, коли прийде час обов'язкового становлення РРО та банківських терміналів. Пропонуємо звернути увагу на ті умови, які з'являться прямим наслідком таких вжитих заходів:
- Перевищення ліміту та втрата єдиного податку. Це особливо актуально для підприємців на єдиному податку, які торгують товарами і використовують еквайрінг. Таким підприємцям уже зараз, необхідно прорахувати свій планований прибуток, і можливо подумати, ще про одного підприємця або про відкриття компанії.
- Нововведеннями передбачений суттєвий штраф за відсутність обліку та документів на товар, що знаходиться в місці продажу товару (послуг). Встановлення РРО, призведе до пошуку підприємцями документів. Звичайно, пошук документів призведе до додаткових витрат, але вони значно нижчі ніж штрафні санкції, передбачені новими законами України. З 19 квітня 2020 р. штраф за відсутність обліку товару становить 200% від суми товару за ціною реалізації. Тож, сьогодні вже слід подбати про офіційних постачальників товару, матеріалів і т.і.
- Перехід населення на платіжні картки призведе до повального контролю податківцями ВИТРАТ фізичних осіб. При будь-яких покупках, будь то продукти, меблі для будинку, праска, холодильник, машина, квартира, кожному громадянину доведеться повідомляти свої платіжні дані, сплативши банківською картою, платіжною карткою, що буде підтверджувати не тільки витрати, але і доходи такої особи.
- Перехід населення на платіжні картки призведе до повального контролю податківцями ВИТРАТ фізичних осіб. При будь-яких покупках, будь то продукти, меблі для будинку, праска, холодильник, машина, квартира, кожному громадянину доведеться повідомляти свої платіжні дані, сплативши банківською картою, платіжною карткою, що буде підтверджувати не тільки витрати, але і доходи такої особи.
- Встановлення РРО передбачає зазначення при реєстрації РРО адреси, де він буде розміщений. Отже податківці будуть знати про офіс, магазин, ресторан і т.п. підприємця, що може призвести до неочікуваних перевірок.
- Не менш важливі проблеми містяться у недоробках законодавства. Закони прийняті, але ще багато переліків і механізмів не пристосованих для фактичного застосування. Крім того, до нововведень, які ще не почали застосовуватись, вже зареєстровані законопроекти, які так чи інакше можуть вплинути на порядок застосування нововведень. Наприклад вже є законопроект №2453 від 15.11.2019р., яким пропонується: Інтернет-магазинам застосовувати РРО за бажанням; виключити можливість застосування відповідальності до суб'єктів господарювання, які здійснюють доставку товарів, за те, що вони на місці проведення розрахунків не зберігають отримані кошти.
- І мабуть найбільш головна проблема – фіскальний сервер досить довго буде працювати у режимі тестування, тому підприємцям залишиться мало часу, щоб відпрацювати алгоритм роботи у нових умовах.
Отже, зміни для бізнесу неминучі. Якщо розглядати зазначені вище питання як відокремлені один від одного, то вони здаються не настільки проблемні, але якщо розглядати їх у сукупності, то очевидно, що нововведення матимуть значний вплив на діяльність майже кожного підприємця. Тому мабуть все сьогодні слід розуміти, як Ви зможете працювати в нових умовах. Ми маємо декілька порад, але не можемо їх висвітлити на сайті, тому якщо у вас з'явилися питання, звертайтеся - будемо раді допомогти побудувати схему, яка зможе відповідати запланованим змінам в законодавстві України.
Слідкуйте за нашими публікаціями. Ми будемо намагатись готувати матеріали для різних категорій користувачів (інструкції, огляди тощо) та тримати в курсі останніх змін та нововведень або звертайтесь до наших фахівців за консультацією онлайн!
|