Єдиний податок: третя група - вхід є, виходу немає ...
Нормативний нонсенс чи так і задумано?
Підприємці України прожили перший звітний період на єдиному податку з розподілом по групах. Перший квартал 2012 р. виявився нелегким. Він відрізняється наявністю величезної кількості питань, які залишаються невирішеними. Але так чи інакше. Будь-який з невирішених питань стосується якоїсь окремої групи спрощенців і в цілому не зачіпає інших. Напевно, тому багато питань і не вирішуються, оскільки не є глобальними.
Серед невирішених актуальних питань, є одне, яке стосується всіх без винятку підприємців на єдиному податку. Це тема «міграції» спрощенців з однієї групи платників єдиного податку - в іншу групу. Проживши перший квартал і більшу частину другого, підприємці (ФОП) задають нам все більше питань про те, як змінити групу єдиного податку, як перейти з групи в групу, як перейти з третьої в другу, коли можна змінити групу?
Але як виявилося, податківці підготували «сюрприз» для ФОП. Підприємці, які вирішили з другого кварталу перейти з третьої групи підприємців - спрощенців в другу, - отримали відмову в переході. Відмова податківців заснована на тому, що такий перехід з третьої групи в другу в Податковому Кодексі не передбачено – і без коментарів. Таку ж відповідь можна почути і в консультаційному центрі податкової. Як бути в такій ситуації? Відповіді немає. Роз'яснення податкової служби з цього питання відсутня. Що ж, залишається звернутися до Податкового Кодексу. Зміна групи єдиного податку передбачена в п. 293.8 Податкового Кодексу, а саме:
- перехід з 1-ї групи в 2-у, 3-у або на загальну систему оподаткування через перевищення дозволеного обсяги виручки;
- перехід з 2-ї групи в 3-у або на загальну систему оподаткування через перевищення дозволеного обсяги виручки;
- перехід з 3-ї групи на загальну систему оподаткування через перевищення дозволеного обсяги виручки.
В п. 293.8 Податкового Кодексу встановлені випадки обов'язкового переходу. Наслідками такого переходу є та обставина, що до суми перевищення граничного обсягу доходу, встановленої для кожної групи, застосовують підвищену ставку єдиного податку в розмірі 15%. У такому випадку заява на перехід в іншу групу подається не пізніше 20 числа місяця, наступного за календарним кварталом, в якому допущено перевищення обсягу доходу.
Очевидно, що всі випадки зміни групи припускають зміну груп тільки в одному напрямку - з меншою на більшу. Напрямок міграції передбачає лише в бік збільшення податкового навантаження і є не правом, а обов'язком підприємця. Іншими словами законодавством дозволена тільки обов'язкова міграція зі збільшенням податкового навантаження. Міграція підприємців у зворотному напрямку - з більшою групи на меншу групу, Податковим Кодексом не передбачено. Хоча пряма заборона на такий перехід в Кодексі відсутня. Ситуація мабуть не потрапила в поле зору законодавців, залишається тільки гадати – свідомо, чи по непередбачливості.
Парадоксальним з даного питання залишається наступна ситуація: чому тоді добровільна міграція (не через порушення обсягів і т. д., а за власним бажанням) з меншою групи на велику групу не потрапляє під заборону через відсутність відповідних норм у Податковому Кодексі? Адже норм з добровільного переходу з меншою групи на велику групу також не передбачений у Кодексі. Очевидно, що перехід у бік збільшення податкового навантаження має таку ж юридичну основу, як і перехід у бік зменшення податкового навантаження. Проте один перехід дозволений податковою службою без роз'яснень, а другий - заборонений без коментарів. Коли вирішиться питання добровільного переходу на сьогодні невідомо. Не хочеться вірити, що підприємці, одного разу вибрали собі якусь групу, можуть тільки збільшити податкове навантаження при переході.
Багато підприємців покладають надію на законопроект № 9661-Д «Про внесення змін до Податкового Кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм», яким передбачається внесення низки змін за єдиним податком. Законопроект вже пройшов перше читання. Розгляд Верховною Радою України у другому читанні законопроекту № 9661-д відкладається відповідно до вимог Закону України «Про регламент Верховної Ради України». Поки що даний законопроект стоїть останнім у порядку денному пленарного тижня 24-27 квітня 2012 року. У разі прийняття законопроекту № 9661-Д в цілому, як закону України, слід враховувати терміни його подальшого проходження і введення в дію. При цьому необхідно звертати увагу на вихідні дні під час травневих свят, невстановлений законодавством термін подачі прийнятого закону на підпис Президенту України, встановлений Конституцією України 15-денний термін на підписання прийнятого закону Президентом України, велику практику повернення прийнятих законів до Верховної Ради на доопрацювання з пропозиціями Президента України (право «вето»). Тому виникають побоювання, що законопроект № 9661-Д не буде прийнятий в цілому, як закон України, і введений в дію до 1 червня 2012 року. Відповідно можливість переходу в іншу групу навіть на третій квартал 2012 р. залишається під сумнівом.
Якщо ж змін не відбудеться: який же вихід у підприємців? Одним з виходів може бути перехід підприємця на загальну систему, а після повторний перехід на єдиний податок з дотриманням умов переходу на бажану групу. Все б нічого, але змінювати систему оподаткування можна тільки один раз в році. Так що такий перехід швидким не назвеш.
Підсумовуючи сказане - на сьогодні міграція в бік зменшення податкового навантаження для спрощенців заборонена і навряд чи буде вирішена найближчим часом. Залишається тільки сподіватися ...
По матеріалах газети «Консультант частного предпринимателя»